sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:495

בר' שניאור מאיורא וגם הוחלף אתו . ר' משה חיבר , כנראה , קובץ פסקים שלתוכו הכניס מפסקיהם ותשובותיהם של רש"י , ר"ת , ר' יום טוב מיואני , ר' יצחק בר' ברוך , הר"י , הריצב"א , אחיו הר"ש משנץ ור' יהודה מפאריס . « ר' משה הוסיף לדבריהם , שלעתים העתיקם כלשונם ולעתים קצרם . הערותיו הן הערות של הסתייגות , השלמה או הסכמה , ויש שהוא מסתפק במלים : 'נ"ל משה' "י . לקובץ זה הכניס מתשובותיו הוא , ברם אין לנו ראיה כלשהי שהוא מחברם של תוספות על האלפס , כפי שנדפסו מתוך כ"י פאריס . 314 תוספות אלו כתובות על גליונות הרי"ף , שנכתב על ידי 'יצחק בן הרב ר' אברהם די קינון זלה"ה . ' כל דיבור מתחיל בציון 'תו" — תוספות . " רוב הדיבורים אין בהם חתימה 'משה , ' ואין שום הוכחה שיש להם זיקה כלשהי לר' משה מלונדריש . המוסיף את הגליונות על כתב היד של הלכות הרי"ף השתמש בס' המרדכי . במקום אחד ציין במפורש את מקורו , אבל אין זה המקום היחיד שהמרדכי שימש לו מקור . 18 לגבי דיבורים מסוימים , שהם העתקות מס' התרומה לר' ברור בר' 13 התשובה נמצאת כעת 'בתוס' על האלפס , ' עמ' שמ"ד וז"ל : 'נחלקו רבותיי שבצרפת גט שצריך השליח ליתנו בפני שלשה אם יכול ליתנו בלילה ... ושאלו בזה דעתי . והשיבותי , כתב אדנ' מ"מ נראה לי ... וקרן אור הרב ירום למעלה ... כנפש אוהבו משה' ולא פרש מי היה השואל . אבל שמו מפורש בשו"ת ר"א מזרחי סי' , " D ירושלים תרצ"ח , רס"א ע"א—ע"ב . הרא"ם מצא , שדעתו של ר' משה בר' יום טוב היא דעת יחיד , והוא מעיר : 'וגם לא נזכר שמו בשום חיבור ולא בשום מאמר של שום פוסק כלל . ' ח . מיכל השתמש בשו"ת מים עמוקים , סי' ל"ו , שם נאמר : ' תשובה למהר"ם מאיוירא' ועשה את המהר"ם מאיוירא לבן ר' יום טוב ותמה משום כך על דברי הרא"ם וכבר העיר על טעות זו הרי"ן אפשטין במאמרו : 'פרישת רבינו אליהו מנחם , ' מדעי היהדות , כ"א , עמ' . 65 14 רש"י : ( בתוס' שעל האלפס הנ"ל ) עמ' שנ"ה—שנ"ו . ר"ת . - עמ' שמ"ב , שנ"ו—שנ"ז , שס"ד . ר' יום טוב מיואני : עמ' שס"ד . ר' יצחק בר' ברוך : עמ' שי"ד . הר"י : לעיל הע' , 11 עמ' שכ"ד , ש"ל ( בתוך דברי רבינו שמשון , ( שמ"ז ( הדברים הועתקו בשיבושים והנני מתקן על פי כה"י : 'הנה שאלת על שראית כותבי' ביום וחותמים בלילה ... כי לא ידעת אם נגמר בכתיבה לעניין דבר זה אם לאו , נראה בעיני ... בזמן הכתיבה בשטר נראה כתיבה בלא טעמא , ( ... שס"ז , שס"ח ומתוך ס' התרומה , ר' להלן , עמ' . 496 ריצב"א : ר' לעיל , הע' , 12 עמ' שנ"ד , שנ"ה . ר' שמשון : עמ' שכ"א , שכ"ט , של"ג . ר' יהודה מפאריש : עמ' שכ"ב 'סדר חליצה מכתב רבינו יהודה בר' יצחק . ' 15 עמ' שכ"ה ( נראה לי משה , ( של"ד ( רק : משה , ( שנ"א ( נ"ל משה , והוא הדבור שהועתק על ידי המהרי"ק , ר' להלן , הע' , ( 24 שנ"ט ( נראה לי משה , ( שס"ו ( רק ? . משה . ( 16 עמ' שכ"א ' ) נשאלתי על ... והיה נראה בעיני ... ושלום לכל ישראל . משה , ( ' עמ' שמ"ד , ור' לעיל , הע' . 13 17 ציון זה הושמט על ידי המהדיר . 18 עמ' שכ"ח וראה עמ' שכ"ז , הע' . 9

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help