sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אומר עמנואל קאנט : "האושר הוא סיפוק כל נטיותינו > הן extensive מבחינת ריבויין , הן intensive מבחינת הדרגה , וגם protensive מבחינת ההמשך , " ( וממשיך ומסביר בביקורת התבונה המעשית : " במה צריך כל אחד להציב את אושרו - זה תלוי אצל כל אחד ברגש המיוחד שלו של הנאה ואי-הנאה , ואפילו אצל אותו הסובייקט עצמו זה תלוי בהשתנות הצורך על פי השינויים שבאותו הרגש , וחוק הכרחי מבחינה סובייקטיבית ( כחוק טבע ) הוא אפוא מבחינה אובייקטיבית חוק מקרי מאד ... ועל כן לעולם אינו יכול להיות חוק ... כלומר שבכל עת יוכלו להיות מוצגים בחינת כללים-מדריכים בלבד ולעולם לא 3 כחוקים מעשיים . " " משנה סדורה : ארץ תקווה" מקבלת רק את ראייתו הבסיסית של קאנט בעניין אושר האדם , דהיינו : היות האושר משאלתו של כל יש תבוני , וכי אין בנמצא "נוסחת טבע" לאושרו של היחיד החי . יתירה מזו , המשנה מבררת שאלה יסודית בתורת ההכרה , שדנו בה מקדמת-דנא , ואשר ברטרנד ראסל הגדיר אותה בפשטות : "השאלה אם אנו מכירים גם את ה'אני' שלנו כשהוא לעצמו בניגוד למחשבות והרגשות בודדות , היא בעיה קשה מאד . " והוא מוסיף ואומר : " בהתבוננות הפילוסופית , להיפך , נקודת-המוצא שלנו היא ה'לאאני , ' ועל ידי שגיאותו של ה'לא-אני' מתרחבים גם גבולותיו של ה'אני . ' מתוך אין-סופיותו של העולם נוחלת הרוח המסתכלת בו חלק 5 באין-סוף אף היא . " 2 ע' קאנט , ביקורת התבונה הטהורה ( תרגום : ש '' ה ברגמן וני רוטנשטרייך , ( ירושלים , 1996 עמי 3 . 397 עי קאנט , ביקורת התבונה המעשית ( תרגום . ש '' ה ברגמן ונ' רוטנשטרייך , ( ירושלים , 1973 עמי 4 . 28-27 בי ראסל , בעיות פילוסופיות ( תרגום : מ' שטינברג , ערך : דדי רות , ( ירושלים , 2003 עמי 5 . 58 שם , עמי . 188

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help