sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ממשית ובלתי אמצעית עם מרבית החברים האחרים בקבוצה . מכאן , נגזר "דמיונה" של הקהילה הלאומית אצל כל פרט ופרט בה : הפרט חייב להחזיק בדימוי של הקהילה הלאומית הרחבה , שהוא רואה עצמו כנמנה עם חבריה . עליו "לדמיין , " קרי : להחיות בדמיונו , את ה"אנחנו" הלאומי ( אנדרסון . ( 1999 בהקשר זה אפשר לתאר את אמצעי התקשורת , ובייחוד את העיתונות הכתובה , כאחד המרחבים הראשיים שבהם "מתדמיינת" הקהילה הלאומית . אחת הדרכים היעילות להבנת תפקיד זה של העיתונות עולה ממיקוד תשומת הלב בהבנת חלקם של אמצעי התקשורת בהבנייתה של המציאות , כלומר "מסגור" דימוייהם של חלקיקי מציאות לכלל דפוס נרטיבי פרשני , בעל היגיון ומבנה אחיד משלו . בעשותם כן , נמנים העיתונאים עם שכבה חברתית מצומצמת בכלל האוכלוסייה , הממלאת את התפקיד החשוב של פרשנות המציאות והצגתה כמבנה שלם ובעל 2 משמעות . פרשנים ומתווכים אלה של המציאות נוטלים חלק מרכזי בניהולו של המרחב הציבורי , בקובעם את המסגרות הרלוונטיות לדיון פוליטי וחברתי . הם מציגים את האפשרויות השונות ( והמוגבלות ) לפרשנותה של המציאות ולהבנתה , ומנחים את הדיון הציבורי סביבה . הכלי המרכזי המשמש אותם למילוי התפקיד של פרשנות המציאות הוא הסמלים והמיתוסים . אלו , מעצם טיבם , הם כלים לפירושה של המציאות . יש עמם הצגה נרטיבית של ההתרחשות , הנסמכת על מערכת ייחודית של ערכים . הסמל מעורר את האסוציאציה של פרשנות ערכית שכזו , ובתוך כך מאשש אותה ומשכתב אותה . כך אפשר לתאר את המשימה של פרשנות המציאות כיציקתה של ההתרחשות הסובבת אותנו אל תוך מסגרות נרטיביות פרשניות , הנסמכות על מערכות סמליות מוכרות והמאששת אותן בעצם השימוש בהן . משמע , שהתפיסה העומדת ביסוד מחקר זה רואה במסר התקשורתי — לסוגיו השונים — מבידיון קולנועי ועד דיווח חדשותי — את התגלמויותיו השונות של נרטיב פרשני , המשמשות להפצת הנרטיב , לאישושו ולעיצובו המתמיד . הנרטיב הלאומי הוא מהבולטים שבנרטיבים מנחים אלה . הוא ביטוין הספרותי מילולי של מערכות סימבוליות וערכיות , המתייחסות אל הקולקטיב הלאומי כאל יחידה מובחנת . ( Pease 1997 ) במובנו הפשוט ביותר , הנרטיב הלאומי הוא הסיפור ש "אנחנו , " כקולקטיב לאומי , מספרים על עצמנו . הוא מספר לבני הלאום ( ולכל המתעניין בהם ) מי הם , מה הוא עברם ( הלאומי , המשותף , ( מה התכונות המאפיינות אותם כקיבוץ , ולאן מועדות פניהם , קרי , כיצד עליהם לנהוג ( פוליטית . ( סיפור זה נבנה משורה של סיפורי משנה , ממיתוסים ייחודיים , מסמלים ומדימויים . הנרטיב הלאומי אינו מבוטא , בדרך כלל , באופן גלוי ומפורש . אדרבה , כוחו הוא דווקא בתפקידו ה "סמוי" והמשתמע כמסגרת פרשנית , שבעדה נצפית המציאות ובאמצעותה היא מובנת . במילים אחרות , "הסיפור שלנו" משמש כמודל שבאמצעותו אנחנו מבינים את העולם , וכמרשם להתנהגותנו בעולם זה , בשעה

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help