sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

השתתפות נאותה בחיים הדמוקרטיים כמעט אינה אפשרית למי שחי בעוני מחפיר . אם כן , כדי לקיים שוויון דמוקרטי כל אחד מן האזרחים צריך לראות בכל השאר שווים לו , ולשם כך , מן הסתם , יש להבטיח לכל האזרחים רמת חיים העולה על סף מסוים . יש לספק את צורכי היסוד של כל האזרחים למען יוכלו לחיות בכבוד ולכבד את זולתם . לאמור , אישוויון רב פוגע במרקם החיים הדמוקרטיים . מנקודת ראות זו אין השוויון החלוקתי נחשב לבעל ערך בפני עצמו , תכלית לעצמה , אלא לאמצעי להגשמת ערך אחר — שוויון דמוקרטי . ואולם אנחנו מצפים שהשוויונאי האמיתי יוכל להגן על עקרון השוויון החלוקתי לא ( או לא רק ) מפני שהוא ערך מכשירי המשרת ערך אחר , אלא מפני שהוא ערך בפני עצמו . איך אפשר לראות בשוויון החלוקתי תכלית לעצמה ולהצדיק זאת ? ההבדלים בין שוויון דמוקרטי לשוויון חלוקתי אינם צריכים לטשטש את עובדת היסוד : בשלהי המאה העשרים הפילוסופיה המדינית היא שוויונית , רובה ככולה , בייחוד אם כורכים את שני מיני השוויון האלה ואומרים ששוויון ערך האדם הוא ערך מכונן של שניהם . בשלהי המאה העשרים ובתחילת המאה העשרים ואחת הכול מסכימים בעניין עקרוני זה . השאלה אינה אם לאמץ שוויון , אלא איזוהי הדרך הנכונה לעשות זאת . השאלה אינה אם לאמץ את ערך השוויון , אלא איך לפרש אותו . האם די בפירוש הדמוקרטי או שיש להוסיף עליו את הפירוש החלוקתי ? בספר זה נעסוק במחלוקת בין השוויונאי , המחייב לא רק שוויון דמוקרטי אלא גם שוויון חלוקתי , ובין האישוויונאי , המסתפק בשוויון דמוקרטי ומתנגד לשוויון חלוקתי . כמו כן יהא עלינו להבחין בין עקרון השוויון ובין עקרונות מוסריים מדיניים אחרים , שהנחת היסוד שלהם אמנם שונה בתכלית , אבל התוצאה המעשית שהם מוליכים אליה היא אותה תוצאה . בייחוד ניווכח שגם מדיניות שאינה חורתת על דגלה שוויון חלוקתי יכולה לצמצם את הפער בין עשירים לעניים . כבר ראינו שמטעמים של שוויון דמוקרטי — ערך כבוד האדם ומניעת השפלה — ייתכן לחייב את המדינה לספק צורכי יסוד לאזרחים שאינם יכולים לספק אותם בעצמם . אבל אפשר לטעון שיש לספק צורכי יסוד לבני אדם החסרים אותם גם מטעמים אחרים ( המכונים לפעמים 'הומניטריים . ( ' מכל מקום , עקרון הסיפוק של צורכי יסוד אינו שווה לעקרון השוויון החלוקתי , אפילו הוא מצמצם בפועל את הפער בין עשירים לעניים . אנו שואלים אם ראוי לשאוף ליתר שוויון כלכלי חברתי מפני שזהו ערך העומד בפני עצמו , בלי קשר לשאלה אם שוויון חלוקתי כזה הוא מוצר לוואי של מדיניות הפועלת לממש עיקרון אחר , כגון עקרון סיפוק הצרכים ההומניטרי . להלן נדון ביתר פירוט ביחסים בין עקרון השוויון החלוקתי ובין עקרונות אחרים הקרובים לו , כגון עקרון הסיפוק של צורכי יסוד . נושא הדיון שלנו בספר זה הוא שוויון חלוקתי , ומכאן ולהבא כל אימת שידובר על שוויון בלי אפיון נוסף הכוונה תהיה לשוויון חלוקתי . 'שוויונאי'

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help