sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ככלל , לשוויון דמוקרטי יש אוהדים רבים מלשוויון חלוקתי . למסקנה זו נגיע בין שנבחן את הדעות הרווחות בציבור הרחב ובין שנסקור את הספרות הפילוסופית . בדרך כלל גם האישוויונאי , המתנגד לשוויון חלוקתי , סבור שיש ערך רב לשוויון דמוקרטי . הוא סבור שבני האדם זכאים ליחס שווה ושולל כל אפליה מטעמי דת , גזע וכדומה . אבל הוא אינו סבור שחיים דמוקרטיים תקינים מחייבים את המדינה לעשות פעולות כלשהן לצמצום פערים כלכליים חברתיים באמצעות חלוקה מחודשת של משאבים או הכנסות . האישוויונאי מסתפק בשוויון הפורמלי של ההליכים הדמוקרטיים ודוחה שוויון חלוקתי . השוויונאי , לעומת זאת , מדגיש את הקשר בין שוויון דמוקרטי לשוויון חלוקתי . רונלד דוודקין , למשל , אחד מחשובי השוויונאים בימינו , מכנה את השוויון "המידה הטובה הריבונית , " גוזר שוויון חלוקתי משוויון ערך האדם וקושר אותו עם שוויון דמוקרטי . לדבריו : שום ממשלה אינה לגיטימית אס אין היא מגלה דאגה שווה לגורלם של כל האזרחים שעליהם היא אמורה לשלוט , ושמהם היא אמורה לתבוע נאמנות . דאגה שווה היא המידה הטובה הריבונית של הקהילה המדינית , וממשלה החסרה מידה טובה זו אינה אלא ממשלה רודנית . וכאשר העושר של האומה מחולק באופן מאוד לא שווה , כמו שקורה במדינות העשירות ביותר כיום , אזי הדאגה השווה מוטלת בספק . שהרי פיזור העושר הוא תוצאה של הסדר החוקתי : העושר של האזרח תלוי במידה רבה מאוד בחוקים שהקהילה שלו מחוקקת . ( Dworkin 2000 , 1 ) ג'ון רולס , גדול הפילוסופים המדיניים במחצית השנייה של המאה העשרים , מכנה בשם "שוויון דמוקרטי" משטר המקיים עקרונות חלוקה שוויוניים ברוחם . הוא מבקש להשיב על השאלה הזאת : "אילו עקרונות המצדיקים הבדלים בסיכויים לחיים טובים , עולים בקנה אחד עם אזרחות שווה וחופשית בחברה המקיימת מערכת הוגנת של שיתוף פעולה . ( Rawls 2001 , 46 ) " ? כמו שניווכח , עקרון החלוקה שרולס מציע אינו שוויוני למעשה — הוא מכנה אותו בפירוש "עקרון ההפרשיות" או "עקרון הפער" ; ( principle the difference ) אבל הוא שוויוני ברוחו , ומשום כך לעתים קרובות נמנה רולס עם השוויונאים . השוויון החלוקתי נחשב לעתים כמשרת שוויון דמוקרטי . ז'אן ז'אק רוסו כבר הביע את החשש שהפער בין עשירים לעניים עלול לפגוע בחירות של האזרחים . אישוויון כלכלי וחברתי גורר אישוויון בסטטוס ובכוח , ולעומת זאת , יתר שוויון חלוקתי אמור להבטיח הליכים דמוקרטיים הוגנים ולמנוע השפלה , דיכוי ואפליה . שוויון דמוקרטי מחייב כבוד הדדי . אפשר לומר שחברה הוגנת ( decent ) היא חברה שאין בה השפלה , ואדם חש עצמו מושפל כאשר כבודו האישי נפגע . ( Margalit 1996 ) צריך אפוא למנוע מצב שבו חלק מן האזרחים חיים בעוני מחפיר ומשפיל הפוגע בגאוותם ובכבודם . יתר על כן ,

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help