sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

במחקר אחר של ג'ק ( 1975 ) נבדקה זהותם של ערביי ישראל ונמצא שהזהות הערבית והזהות הישראלית קיימות בתודעה שלהם בצורה אנכית ולא קוטבית והיסוד הערבי אצל הצעירים הערביים חזק יותר מהיסוד הישראלי . אחרים הסיקו שהזהות של הדור הצעיר בקרב ערביי ישראל היא של אי תלות , לא השלמה ולא ניגוד בין שתי הזהויות הערבית והישראלית . זהות ערביי ישראל עדיין לא הגיעה לכלל גיבוש וייצוב , כדוגמת המצב שאליו הגיעה הזהות העדתית של מיעוטים בארצות הברית ( סמוחה ; 1976 , שטנדל , ; 1975 לנדאו , ; 1971 אייזנשטדט , . ( 1967 אין הכוונה לתאר את זהותם של הדרוזים בישראל על פי מיתודות פסיכולוגיות וסוציולוגיות , אלא לנסות ולבחון את המרכיבים העיקריים אשר השפיעו על זהות הדרוזים בעבר ובהווה ואשר ישפיעו עליה בעתיד בעיקר על חינוך בניה . מרכיבים אלה עוצבו במשך מאות שנים כתוצאה מההתפתחות ההיסטורית של הדרוזים במזרח התיכון . כדי לעקוב אחר התפתחות הזהות הדרוזית יש לדון בשלוש סוגיות : הדת הדרוזית וזיקתה לאסלאם ; המקור האתני של הדרוזים והשפעתו על זהות הדרוזים בעבר ובהווה ; התרבות הערבית וזיקתה לדרוזים . הדת הדרוזית וזיקתה לאסלאם הדוקטרינה הדתית של הדרוזים היא מהקיצוניות ביותר באסלאם ההיטרודוקסי . היא הופצה בשנים 1043-1017 ועם הופעתה נתקלה בהתנגדותם של המוסלמים הסונים והשיעים כאחד . בשנת 1021 ואחרי היעלמותו של הח'ליף הפאטמי אל-חאכם , מייסד הדוקטרינה עלה לכסא השלטון הח'ליף אל-ד'אהר , אשר החל במסע דיכוי אכזרי נגד הדרוזים בטענה שהדוקטרינה שלהם הרחיקה לכת בכפירה . "המחנה ) - " רדיפה אכזרית ) הראשונה בדרוזים נמשכה שש שנים ( אלאנטאקי , , 1909 עמי . ( 235 בתקופת המחנה הראשונה היו הדרוזים חייבים להסתיר את דביקותם בתורה החדשה ולהפגין כלפי חוץ את נאמנותם לדוקטרינה הדתית השלטת . כך החלו הדרוזים להשתמש בנשק הישן של הקבוצות ההיטרדוקסיות המוסלמיות , דהיינו , "אלתקייה / ' שהיא הישמרות מפני האסלאם-מצד אחד הפגנה חיצונית של האסלאם ומצד אחר שמירה על עיקרי הדת בסתר . בשל הנסיבות שיצרה המחנה אפשר היה להפגין נאמנות ואף לשתף פעולה עם מתנגדי הדוקטרינה כדי למנוע רדיפות . הכרוניקות הדרוזיות מספרות שהשליח בהא אל-דין , אחד משלושת מפיצי הדת בשלבים הראשונים , הצטרף לכוחות הח'ליף תחת השם עלי בן אחמד אל-ד'יף כדי להציל את הדרוזים שהיו נתונים בסכנת השמדה ( אל-אשרפאני , כתב-יד מהמאה ה17- עמ' . ( 157 ב1026- קיבל השליח בהא אל-דין הוראה מחמזה בן עלי , שהיה אחראי על הפצת הדת , להמשיך בפעולת ההפצה הגלויה . חידוש ההפצה התאפשר כתוצאה מחידוש המלחמה בין הפאטמים לביזאנטים . הח'ליף אל -ד'אהר ניסה להתפשר עם מקבלי הדוקטרינה

ד"ר רג'א סעיד פרג'


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help