sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

פרק ראשון הזהות הדרוזית הדת הדרוזית היא דת חדשה אשר התפתחה במזרח התיכון בתחילת המאה ה . 11- השם המקורי לדרוזים הוא "אלמוחדון" שמשמעותו המאמינים בייחוד האל , מכיוון שאלוהים עומד במרכז אמונתם וחייהם . השם "דרוזים" ניתן להם על שם השליח להפצת עקרונות הדת הדרוזית בדרום לבנון , נשתקין אל-דרזי שניסה לתפוש את מקומו של ראש מנגנון השליחים , חמזה בן עלי ובעקבות ניסיון זה חוסל בשנת 1019 ( אבו סאלח , , 1981 עמ' . ( 65 מספר הדרוזים בעולם כמליון וחצי נפשות . רובם המכריע מרוכזים במזרח התיכון ומהווים מיעוט קטן בכל מדינה מהמדינות שבה הם חיים . בסוריה 3 % מכלל האוכלוסייה , בלבנון 7 , 3 ° / 0 ובישראל . 1 , 5 ° / 0 בעבר הדרוזים היוו רוב מוחלט באזור שחיו בו , היום בהר הלבנון ובגליל שבישראל הפסיקו להוות רוב , אן בהר הדרוזים בסוריה עדיין מהווים רוב מוחלט ( המרכז הירושלמי , . ( 1996 המחקרים ההיסטוריים שנכתבו על הדרוזים אינם נותנים תשובה חד משמעית לשאלת הזהות הדרוזית . הסיבה לכן נעוצה במטרות ובמיתודות של מחקרים אלה . רובם מתעניינים בהיבט הדתי של הנושא . גם כאשר ההתייחסות היא ההיבט האתני או ההיבט הלאומי הדבר נעשה לצורך הבנת עיקרי הדת וההיטרודוקסיות הקיצונית כלפי האסלאם ( אלשייך , , 1978 עמ' . ( 10 במונח "זהות" משתמשים פסיכולוגים וסוציולוגים יותר מאשר היסטוריונים . הראשונים מנסים לבחון באמצעות הזהות את התייחסות היחידים ורגשותיהם כלפי מוסדות החברה וכלפי עצמם . הזהות נתפסת אצלם כתודעת היחידים לשייכות לקולקטיב מסוים הנובעת לדעתם ממערכת קשרים חומריים ורוחניים ( אריקסון , ; 1963 מילר , ; 1963 לוין , . ( 1951 ישנם חוקרים אחרים הטוענים שעל המיעוט להתנער מזהותו האתנית ולהדמות לרוב , כי כל עוד שהוא נחשב למיעוט לא יגיע לשוויון עם הרוב ( גיטלר , ; 1974 ספירשטיין ; 1969 , פיץ , . ( 1968 זהותם של יחידים מתייחסת למה שקיים בתודעתם ודימוייהם . נכון שכל היחידים משתתפים ביצירת תודעת הקולקטיב , אולם תודעה זו פועלת על היחידים כאילו היא נכפית עליהם מלמעלה והם חייבים להתנהג בהתאם לכלליה וחוקיה . באמצעותה היחיד מגיע לאינטגראציה עם שאר היחידים , וביחסו כלפי הקולקטיב יש מין אמונה , שעל אף מותם של היחידים המוות אינו על הקולקטיב . במובן זה הזהות אינה מצומצמת לרגש הלאומי בלבד , היא יכולה להיות רגש שייכות למשפחה , לשבט , לעדה , למעמד חברתי ואף לאנושות . הרמן ואחרים טוענים שלכל אדם יש יותר מאשר זהות אחת . למשל ליהודי ארצות הברית יש גם זהות אתנית יהודית וגם זהות אתנית אמריקאית ( ג'ק , ; 1973 הרמן , ; 1970 גלאזר , . ( 1970

ד"ר רג'א סעיד פרג'


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help