sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בימי הביניים מכיון שהדרוזים בימי הביניים הפכו להיות מיעוט נרדף ע"י השלטון והעם המוסלמי ניתן להבחין בין שני מאפיינים לקשרים בין הדרוזים והיהודים : . 1 יחס השלטון המוסלמי לכל אחד משתי העדות השפיע על מהות הקשר לשתי העדות היה אינטרס וצורך קיומי להשרד בתוך עולם מוסלמי . ישנן תקופות שהדרוזים השתתפו בהתקפות המוסלמים על היהודים , שוב מתוך נטיה להוכיח את נאמנותם לרוב המוסלמי שנדרשו מפעם לפעם להוכיח שוב ושוב , . 2 שהגורם הדומננטי באזור לא היה השלטון המוסלמי שתי העדות מצאו להם מסגרות משותפות ויחסי שכנות טובים . אך שהיהודים פגעו בפרות הקדושות של הדרוזים ( אדמות . כבוד האשה . חופש דת , ( התגלעו סכסוכים קשים ביניהם . האירועים ההיסטורים שהיו בין שתי האוכלוסיות : עדותו של הסייר היהודי רבי בנימין מטודלה שבספרד שביקר בא"י בשנת 1171 לסה"נ : ... " ומשם שני ימים לביירות היו בארות , ושם כמו חמישים יהודים בראשם רבי שלמה , רבי עובדיה ורבי יוסף ומשם יום אחד לציידון ובה כמו עשרים יהודים , וקרוב להם כמו עשרה מילין אומה אחת הנקראת דרוזים ... אין להם שום דת ויושבים בהרים ובין הסלעים ועד הר החרמון גבולם , מהלך ג' ימים , יש להם חג אחד בשנה ובאים כולם אנשים ונשים לאכול ולשתות ביחד , והם אומרים שהנפש בעת יציאתה מגוף אדם תכנס בגוף ילד קטן שנולד באותה שעה ... ואין ביניהם יהודים , כי אם באים ביניהם בעלי אמנות וצבעים ויושבים ביניהם באמנות ובסחורה וחוזרים לבתיהם והם אוהבים ליהודים , והס קלים כצבאים על ההרים ואין אדם יכול להילחם עמהס ' " ... ברור שמטודלה כמו נוסעים אירופאיים אחרים שנסעו לארץ הקודש , פגשו בדרוזים וכתבו אודותיהם כמו הכנסת אורחים יפה , מתן מחסה לזר ולחלש , אומץ לב וכר , תובלו דבריהם בדברי גנאי על הדרוזים שמקורותיהם באוכלוסיה הסובבת שלא קיבלה עובדת היות הדת הדרוזית היא דת חדשה שהופיעה אחרי "אחרון הנביאים" הנביא מוחמד . הדרוזים לא ניסו להזים את העלילות נגדם מחשש גילוי עקרון סודיות דתם ומתוך רצון להמשיך ולהתקיים . בתקופת שלטונו של האמיר הדרוזי הלבנוני בלבנון וא"י , ( 1635-1590 ) יהודי צפת וטבריה סבלו ( 7 ) קשות מהסובבים אותם ואף נשדדו מספר פעמים ע"פ מחקריו של יצחק בן צבי . יחד עם זה המקורות הערביים מציינים המצאותם של הרבה יהודים המתגוררים בישובי הדרוזים כמו דיר אלקמר בלבנון ופקיעין בא"י . בתקופת כיבושי נאפליון במצרים וא"י ( 1798-1802 ) נאפליון הבין את חשיבותה האיסטראטיגית של etc וסוריה ולכן ניסה להקים מדינה יהודית בא"י ומדינה דרוזית לידה ואף שיגר מכתב בנדון לבשיר השני אמיר הדרוזים בהר הלבנון ™ .

ד"ר רג'א סעיד פרג'


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help