sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פרק ראשון : תולדות הקשרים בין הדרוזים ליהודים עד תחילת המאה ה20- מראשית תולדותיה של העדה הדרוזית בתחילת המאה ה11- נקשרו עם ארץ ישראל וקשר זה לא פסק עד ימינו אנו . מפיצי האמונה החדשה שיצאו ממצרים מצאו להם מאמינים רבים בהרי צפון סוריה , מרכז הלבנון וצפון א"י . ישנם כאלה המאמינים וגורסים שהדרוזים כקבוצה היו מאז בריאת העולם תחת השם "אלמוחדון" המאמינים באל אחד , " ועל בסיס אמונה זו נועצים את תחילת הקשר בין היהודים לדרוזים למפגש ההיסטורי המתועד בימי הנביא משה לבין הנביא יתרו כהן מדין במאה ה- 13 לפני הספירה הנוצרית . במקרא אנו פוגשים ביתרו נותן פרק בניהול ומנהיגות העם , מחתן אותו עם הבת שלו , לאחר מכן משה מפציר ביתרו לעלות עמו לא"י : שיבואו לפחות בניך , כך שהגויים לא יגידו שנמנעתם מלבוא אתנו . ( רש"י . ( תומכי גרסה זו מתעלמים מהאמונה הדרוזית שיתרו לא התחתן ולא היו לו בנות . הקשר המשיך עם הקיני , שהוא יתרו , ואל הקיני אמת '' אתן מושביך ושים בסלע קניך" ( במדבר . ( שאול המלך ביקש מהקיני לפנות את המקום ליד יריחו בזמן המלחמה כדי שלא יפגעו בני הקיני . במשך הדורות בני הקיני המשיכו לשרת את ישראל והיוו דוגמא של טוהר מידות ואזרחות טובה . באלף הראשון לפנה '' ס , הנביא ירמיהו ציין בחמימות רבה את יהונדב בן רכב ( צאצאיו של יתרו ע"פ רש"י ) אשר אינו שותה יין וחי חיי כבוד ומוסר ומשמש דוגמא ומופת שיש לחקותו . בני הרכבים אשר הוגלו ע"י תגלת פלאסר עם הגלות הראשונה המשיכו לחיות בקרב היהודים במשך מאות שניס שהם שומרים על מסורתם ומנהגיהם . במשך הדורות תחת השלטון הנוצרי נקראו בכינוי '' בני מערוף-בני החסד" ולעיתים ע"פ השמות של מנהיגיהם הרוחניים , ותחת השלטון המוסלמי נקראו "אלמוחדון" המאמינים באל אחד . ( בתחילת המאה ה11- הופיעו בגלוי בהיסטוריה בעקבות בגידת אחד המטיפים בשם נשתקין ( ג ) אלדרזי בעקרונות הדת וכאות גנאי להם כונו בשם הבוגד "אלדרוז . " הנשיא השני של מדינת ישראל יצחק בן צבי שקשר קשרים והתענין בחקר הדרוזים טוען שקיימת מסורת ישנה המקשרת את היהודים עם הדרוזים , בין אם היא מסורת קדומה או הינה אלא של מסורת וקבלה . הרבה מהקברים הקדושים משותפים לדרוזים וליהודים ע"פ דעתו של בן צבי , יתרו חותן משה רבי שמעון שיור שליד הכפר סאג'ור , רבי אושעיה שליד פקיעין , חושי הארכי שליד ירכא , סבלאן שליד חורפיש ואליהו הנביא בכפר יאסיף , קברים אלא משמשים לבני שתי העדות כמקום שיש ( 2 ) להתברך בו . מיותר לציין שאין שום הוכחה אמפירית הקושרת בודאות את הדרוזים ם צאצאי יתרו או בני שבט הקיני או בני הרכבים , אך אנשי הדת הדרוזים מאשרים את אמנותם בקיומם של אלה המאמינים באל אחד מאז בריאת העולם , ובעיניהם יתרו הוא אחד הנביאים המרכזיים באמונה הדרוזית . דומני המחקר ההיסטורי לא יביא למסקנות חותכות בנושא וכנראה זה ישאר בגדר מסורת וטענה .

ד"ר רג'א סעיד פרג'


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help