sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הקדמה למהדורה הראשונה היהדות האשכנזית — מקורה ומוצאה בצפוני , של צרפת ובדרומה ובמערבה של גרמניה . בעיירותיה של שאמפאניה ושל ל 1 תרינגיה ובמחוזות הריינוס , עוצבה ונתגבשה דמותה של כנסת ישראל שברוב ארצות אירופה , ובהן נוצר 'נוסח אשכנז' באורחות החיים , בלימוד התורה ובעבודת הבורא . ימיה הראשונים של יהדות זו לוטים בערפל . רק בסופה של המאה העשירית מופיע שמו של רבנו גרשום מאור הגולה . אין אנו יודעים הרבה עליו , ואף לא על תלמידיו שבמאה האחת עשרה , עד שזרחה שמשו של 'רבן של ישראל' —רש"י , ובעקבות מעשיו הגדולים התחילה תקופה של יצירה ספרותית גדולה וענפה , שנמשכה במאות הי"ב והי"ג , והיא גם יריעה רחבה של חיים ותרבות , שמהם תוצאות להתפתחויות שחלו בקרב היהדות בדורות המאוחרים עד לימינו —בהם נסתם הגולל על 'יהדות אשכנז' שבאירופה . קורות יהודי צרפת הצפונית ואשכנז מצוינות על-ידי זהות מפליאה של התורה והחיים . אנשי ההלכה עמדו על משמרתן של קהילות ישראל וראו את עיקר תפקידם בהתאמתה של ההלכה המקובלת למציאות המקיפה אותם ובפתרון שאלות החיים ובעיותיהם על פי ההלכה . הם פיתחו ושכללו שיטת לימוד והוראה , שסייעה בידיהם להקיף בתשובותיהם ובפסקיהם את כל התחומים של חיי הפרט והמשפחה ושל חיי הציבור . שיטת לימוד זו על צורתה הדיאלקטית המיוחדת מקופלת בכל חיבוריהם , ובראש ובעיקר היא נוהגת בתוספות שעל שמן נקראים מחבריהן בעלי התוספות . תלמידיהם הגיעו לאנגליה , לביהם , לרוסיה , לאיטליה , לפרו באנס ולספרד , ונשאו עמהם את תורת רבותיהם . רובם ככולם לא היו מורי הוראה בלבד , אלא גם ראשים ומנהיגים שעמדו בפרץ בפני צוררים ובעלי זרוע , הגנו על זכויות עדתם ועל כבודה והשיבו מלחמה שערה בוויכוחים ובפולמוס עם הכנסייה הנוצרית , כוהניה וגדוליה . מבפנים שמרו על המחנה מפני סכנות התפוררות וטמיעה והעלו בדוגמתם האישית את 'קידוש השם' לערך עליון בעיני כל יהודי , עד שאחד האחרונים העומד בסופה של התקו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help