sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

נאלץ יוצרה לעיתים קרובות לבכר הרגעי והחולף על פני הקיים והנצחי . וכן מהמפורסמות הוא , שבייחוד עלול לבוא לידי תקלה וכשלון משורר , השר על נצחון , שבני עמו זכו בו מקרוב , וכל שכן משורר , השר על נצחון , אשר הושג מקרוב במערכה , שבה נשתתף . זה האחרון , המשורר הקומ באטאנט , נתקל באבני נגף לרוב - ורק לעיתים רחוקות עולה בידו להיחלץ ממצרי נושאו ולזכות גם בנצחון אמנותי . אין ספק , כי איסכילוס היטיב לראות , בגשתו ליצירת 'הפרסים , ' את סכנות הנושא . אך הוא גמר אומר לגבור על הקשיים ולהציב מצבה ראויה לניסים , שנעשולבני עמובמלחמותיהם עם הפרסים-וחפצוזה עלה בידו . נכנס בשלום ובשלום יצא-ונצחונו זה בפרדס היצירה היה מנצחונותיו האמנותיים המפוארים . באיזו דרכים הגיע לכך , יוסבר בזה בקצרה . בעל 'הפרסים' לא ראה את מפלות צבאות פרס במערכות מאראתון , סאלאמיס ופלאטאיאי כפרי גבורת היוונים או כפרי תבונתם וטכסיסיהם . לדעתו , לא בדרך הטבע הוכו המחנות הגדולים של הממלכה הפרסית האדירה על ידי צבא אומה קטנה . ניסים גדולים היו שם . מן השמים נלחמו ליוונים . הואיל והפרסים עברו על גזירת הגורל בעלותם על יוון , והואיל וחיללו מקדשים וניתצו מזבחות ושיברו מצבות , ניתכה עליהם חמת האלים ופארם היה לאפר . כתמי 9 טוקלס , אשר הכריז בנאום , שנשא לאחר קרב סאלאמיס , כי לא היוונים נחלו הנצחון , אלא האלים בכבודם ובעצמם - * איסכילוס הטעים וחזר והטעים , שלא בידי אדם הוכו הפרסים . וכך נעתקה היצירה מהחולף אל הקיים , מהרגעי-לספירה ניסית , הירו אית , מיתית . זאת ועוד אחרת : גם בקביעת מקום העלילה בפרס היה משום העתקה מהרגיל אל ההירואי ואל הטראגי . שכן יבין כל מבין , כי אוירת ארץ המנוצחים טובה לטראגדיה אקטואלית מאוירת ארץ המנצחים . לדברי פ . ו . הארש , זכו פריניכוס ואיסכילוס בשני יתרונות בתארם את פרשת סאלאמיס מנקודת ראות פרסית : 'השיגו אוירה טראגית וניצלו מעזות פנים ומהתנשאות * . ' ומכיון שמגמתו של המשורר היתה להיחלץ מהרגעי ומהרגיל ומהקרוב , לא ניקבו יוונים בשמות . בתיאור מערכת סאלאמיס נזכרה התחבולה , שלה נזקק תמיסטוקלס , כדי לאלץ את היוונים להילחם על יד האי , אך שמו של 4 ראה בספרו של הרודוטוס , 5 Philip Whaley Harsh , A Handbook of Classical Drama , 1944 , p . 46 109 , viii

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help