sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

גללקוס איש ךגיון , מסופרי המאה הרביעית לפני ספירת הנוצרים , מסר בחיבורו 'על עלילות איסכילוס , ' שבעל 'הפרסים' יצר את יצירתו זאת במתכונת המחזה 'בנות פיניקית' אשר לפריניכוס . אכן מסתבר , שהשפעת ' בנות פיניקיה' ניכרה ב'הפרסים . ' הטור הראשון של 'הפרסים' דומה ביותר לטור הראשון של 'בנות פיניקית , ' אשר ניצל מכלייה . וגם בקביעת מקום העלילה יצא איסכילוס בעקבות הטראגיקן שקדמו . פריניכוס קבע את מקום העלילה בארץ האויב , חרחק מאתונא , באמרו בליבו , ש'ריוזוק המקום עלול לכפר על העדר ריחוק הזמן' ( ה . ו . סמית - (» וכמוהו עשה איסכילוס , שכן שניהם היטיבו להבין , שריחוק מקום העלילה טומן בחובו יתרונות אמנותיים . ובכל זאת אין ספק , ש'הפרסים' עלו על 'בנות פיניקיה' מבחינות רבות וחשובות . מותר לשער , שאיסכילוס גמר אומר להיזקק לנושא רב הקשיים והסכנות , הואיל ומחזהו של פריניכוס לא הניח את דעתו . מסתבר , ש'בנות ם ניקיה' היו מנוערות ממתיחות דראמתית . מכיון שהידיעה המרה על מפלת צבאות הפרסים הושמעה בראשית המחזה , בפרולוג , נמנעה כל התפתחות דראמתית . לא כן 'הפרסים ! ' ביצירתו של איסכילוס הפארודום והחלק הראשון של האפיסודיון הראשון , המכילים 245 טורים , שהם כרבע המחזה , מלאים וגדושים מתיחות וציפייה . הזקנים והגבירה חרדים ומייחלים חליפות . לבם טעון פחד , ובכל זאת מקוים הם לבשורה טובה-עד שמגיע המלאך ומשמיעם את הרעה בבשורות . זאת ועוד אחרת : מקהלת 'בנות פיניקיה' הורכבה , כאמור למעלה , מנשים פיניקיות , שבעליהן ובניהן יצאו בצבא הפרסים , אשר עלה על יוון . מקהלה זאת הרבתה אל נכון תאנייה ואנייה , אך אין להניח , כי יכלה למלא תפקיד דראמתי ולהשתתף השתתפות של מ ?; ש בעלילה . ואולם למקהלת 'הפרסים , ' אשר הורכבה מזקני פרם , נאמני הממלכה ונוטריה , נועד תפקיד דראמתי נכבד . כנראה , יותר משהיתה יצירתו של פריניכוס בבחינת דראמה , במשמעה המקובל של מלה זאת , בבחינת לןאנטאטה היתה . ואילו 'הפרסים' דראמה הם . si ד a מושכל ראשון הוא : סכנות רבות רובצות לפתחה של יצירה , שנושאה היסטורי אקטואלי . יש שכפשע בינה ובין האפמריות והשטחיות , שכן Herbert Weir Smyth , Aeschylean Tragedy , Berkeley , Calif . 1924 , p . 75

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help