sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

רק להכיר את הטוב , אלא לקבוע יעדים , מטרות ואידיאלים של התנהגות שלפיהם יכוון עצמו האדם . תורת מידות זו בספר זה מתייחסת בעיקר למגזר העסקי . המושג ' אתיקה עסקית' ( 'Business Ethics' ) טומן בחובו כללי התנהגות ייחודיים הכוללים את חברי הקבוצה המקצועית שעליה דנים . אתיקה דנה בכללי ה'מותר והאסור' במסגרת תפקידו של האדם בקבוצה חברתית מקצועית . לדוגמה , לרופאים תהיה אתיקה משלהם , דרישות התנהגותיות הייחודיות רק להם , ולמשטרה כללים המחייבים את כלל השוטרים . ביסוד האתיקה המקצועית של השוטרים למשל מונחים שיקולים ערכיים ושיקולים מקצועיים המכוונים את עבודת השוטרים . כללי אתיקה הם אפוא כללי התנהגות , כללי ' עשה' ו'אל תעשה' הקשורים למקצוע , כללי יסוד של תפקיד או מקצוע מסוים . המושג ' אתיקה עסקית' מציין אפוא את מכלול השאלות האתיות הנוגעות לתחום העסקי . ההנחה היא שלעוסקים במסחר ובעסקים יש תחומי פעילות והתנהגות ייחודיים המציינים את חובותיהם במקצוע , כמו אי-מתן שוחד , התייחסות לאיכות מוצר , לאיכות שירות וכדומה . תיאוריות כלכליות שונות מדגישות את תפיסת העובד כהון אנושי ואף כהון חברתי . קונצרנים מדגישים היום את החובות לעובדים , חובות לחוקי המדינה ולתקנותיה , חובות ללקוחות ועוד . עם זאת , חברות מחויבות לגורמים שונים , בין שאלו בעלי מניות , בעלי תאגידים או עובדים ולקוחות . המסגרת העסקית הכלכלית היא אפוא נרחבת ומחייבת התייחסות לקבוצות שונות . בימינו , הדגם של כלכלה המתייחסת למקסום הרווחים ולתועלת בעלי המניות בלבד פשטה מזמן את הרגל . הדגש הכלכלי-עסקי היום הוא על מערכות יחסים הדדיות בין עובד למעביד . הגישה הכלכלית-עסקית מתייחסת אל זכויות העובד , ביניהן זכותו לממש את עצמו במסגרת עבודתו . לפיכך כשדנים בהתנהגות אתית , לא נוכל להתעלם מהמרכיב האישיותי הקשור לאדם עצמו . לכן , תרומתו הייחודית של ספר זה בתחום האתיקה היא בעיקר בהצעה שנועדה להגביר את המודעות העצמית של האדם והעובד להתנהגותו ולערכיו , בבחינת ' דע את עצמך . ' היום ברור שמחויבות אישית , אמון ונאמנות ביחסי עבודה , הם בעלי ערך מוסף , ומבחינה עסקית יש למעסיק עניין כלכלי בקיום יחסי נאמנות אלה . מסתבר שמערכות יחסים אינן מבוססות רק על קיום ' קוד אתי . ' אמנם בזה יש פירוט לגבי מערך היחסים בין הגורמים השונים הקשורים לתחום העסקי כלכלי , אך ספר זה מדגיש את עצם יישום כללים אלה ואת אופן הטמעתם . גם תפיסת השירות , וכל הקשור ביחס ללקוח , השתנתה . היום , הסיסמה " הלקוח תמיד צודק " היא בעלת ראייה כלכלית נרחבת , ואותה הדגשתי בספר בעיקר בהקשר של תרבות העבודה ביפן , שממנה אימץ גם המערב נורמות רבות . באשר לחקיקה האתית , ברור שהפסיקה החוקתית בתחום האתיקה לא תמיד מדביקה את קצב ההתפתחות הטכנולוגית . ולכן לא תמיד נמצא נורמות כתובות בתחומים שונים הקשורים למוסר עסקי . ומכאן גם לא תמיד קיימת אכיפה של כללי התנהגות אתיים על הציבור . מודגש אפוא שמעבר לקביעת כללים אתיים יש לדאוג גם לאכיפתם , ובראש ובראשונה באמצעות מערכות פיקוח ואכיפה . פרקי הספר השונים מנסים לחשוף את השקפת העולם שממנה ניזונה תורת המוסר . כיוון שמוסר

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help