sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

והעצמים בה יכולים להתקיים — גם כשאינם נתפסים על ידינו . לעומת זאת לפי האי–מטריאליזם , המציאות " מאוכלסת" במושגים , ולא בעצמים חומריים . המושגים אינם פומביים ( לכל אדם התפיסות שלו , ( והם קיימים רק כשהם נתפסים . את הפער המשמעותי הזה ניסה ברקלי לסלק , או לפחות למזער , " בעזרת" האל . לדידו , העצמים הם אמנם מושגים ולא גופים חומריים , וקיומם הוא היותם נתפסים , אך מכיוון שדרושה לקיום תפיסה על ידי עצם חושב כלשהו , הרי הם יכולים להמשיך להתקיים גם אם אף אדם אינו תופס אותם : תפיסה על ידי האל מספיקה לקיום , והאל האינסופי יכול לתפוס את כל העצמים שלפי השכל הישר קיימים גם כשאינם נתפסים על ידינו , וכך להבטיח את קיומם הרציף . שימור הפומביות של העצמים במסגרת האי–מטריאליזם בעייתי משום שהוא דורש זיהוי של תפיסותנו עם אלה של האל , דבר שאינו מתיישב עם העובדה שמושגינו — בניגוד לאלה של האל — מקורם בחושים , תלויים בהם כמו גם במיקומנו ביחס לעצם הנתפס . לעומת זאת לאל אין חושים , וממילא תפיסותיו אינן יכולות להיות זהות עם תפיסותינו . בעיות אלה ואחרות היוו מאז הופעתו של החיבור שלפנינו מקור לא אכזב לדיונים פילוסופיים פוריים שבמרכזם השאלה אם ניתן באמת ובתמים להחזיק בשיטתו הפילוסופית הייחודית של ברקלי . המסה על עקרונות דעת האדם נחלקת כדלהלן : . 1 מבוא : ביקורת על המושגים המופשטים : 2-1 §§ . 2 דעת האדם , תכניה ומושאיה : 33-3 §§ . 3 הצגה ראשונה של הטיעונים בעד אידיאליזם : 84-34 §§ . 4 שבע–עשרה התנגדויות לשיטה האידיאליסטית

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help