sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

תופסים משהו על ידי החושים , אנו סבילים . מושגי התפיסה — מקורם הוא נפש אחרת , שכן נפסלו כל החלופות , ונפש זו הנה פעילה . לראיה — אנו יכולים לגרום להתקיימותם של מושגים בנפש שלנו . לבסוף , כדי להוכיח שסיבת המושגים היא האל ( ולא , למשל , נפשות אחרות , ( ברקלי פונה לסדר , להרמוניה , לשלמות וליפי הטבע , שרק יש ( being ) מושלם ביכולתו , בידיעותיו ובטובו — דהיינו יש אלוהי — יכול להיות סיבתם . הנושא השני , אשר לו מוקדשת ההקדמה בספר , הוא הביקורת של ברקלי על תורת ההפשטה של לוק ( שמקורה באריסטו ) והתורה שהוא מציע במקומה . לפי לוק , ש ? ם כללי , למשל " כלב , " מורה על מושג כללי — ? ל ??? ת — המכיל את התכונות המהותיות לכלבים ורק אותן . כתגובה לכך ברקלי טוען שמושג כזה , שאינו ספציפי לגמרי ( שכן הוא אינו מחויב , למשל , לצבע מסוים : יש הרי כלבים בצבעים שונים , ( הנו בלתי–אפשרי . איננו יכולים להעלות בעיני רוחנו כלב שאינו בעל צבע מסוים . ההסבר החלופי של ברקלי לאופן תפקודם של מונחים כלליים הוא נומינליסטי : אמנם יש לנו רק מושגים פרטיים ( למשל , מושג של כלב זה או אחר , בעל צבע מסוים , אורך זנב מסוים וכו , ' תכונות שאינן נחלתם של כל הכלבים , ( אך מושג פרטי יכול לייצג — בדיבור ובמחשבה — את שאר הישים מאותו הסוג ( שעליהם חל השם הכללי . ( כך , למשל , כאשר משתמשים במונח " כלב , " עולה בעיני רוחנו כלב מסוים , המוגדר לגמרי מבחינת תכונותיו , והוא מאפשר לנו לדבר על כלל הכלבים , גם אלה הנבדלים ממנו בתכונות בלתי–מהותיות ( צבע , אורך הזנב וכו . ( ' הנושא השלישי הוא הפער הגדול הקיים , לפחות לכאורה , בין האי–מטריאליזם והשכל הישר ; את הפער הזה ביקש ברקלי , אשר ראה עצמו כדובר השכל הישר , להכחיש . לפי השכל הישר , יש מציאות יחידה , אובייקטיבית , שאנשים שונים תופסים אותה ,

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help