sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

( שולחנות , עצים וכו , ( ' קיימים רק בנפש . ב ) עצמים ואיכויות חושיות , ( sensible ) כלומר כאלה שאנו תופסים בעזרת החושים , חייבים להיות נתפסים : ( perceived ) עצם בלתי–נתפס הוא בבחינת תרתי דסתרי , כפי שמראה ניסוי המחשבה הבא : אם ננסה להעלות בעיני רוחנו עצם בלתי–נתפס ( למשל , עץ שאף אחד אינו רואה , ( ניווכח לדעת שעצם הניסיון מסכל את האפשרות שניסינו לדמיין ; מכיוון שהעלינו בדעתנו את העצם , ממילא הוא כבר אינו עצם בלתי נתפס ( במובן הרחב . ( ג ) המטריאליזם ( אם נניח שהוא אינו סתירתי או חסר–פשר ) מוביל לספקנות : מכיוון שאיננו תופסים ישירות עצמים חיצוניים חומריים ( אלא רק מושגים , ( ואין לנו דרך להשוות את המושגים שלנו עם העצמים שהם אמורים לייצג , איננו יכולים לדעת אילו מבין מושגינו מייצגים נכוחה את העצמים החומריים החיצוניים . נגזר עלינו לחיות בתוך " מסך של תופעות" , ( veil of appearances ) בעודנו מנועים מלהכיר את העולם שמעבר להן . לעומת תפיסה זו סובר ברקלי כי אנו תופסים ישירות מושגים ( שאותם אנו יכולים להכיר , ( ואין " מעבר להם" עצמים חומריים בלתי–ניתנים להכרה . שלושה נושאים חשובים נוספים נידונים בספר ( אם כי במובלע . ( הראשון הוא האל , שברקלי גוזר טיעון לקיומו מהאי–מטריאליזם . לדידו , המושגים ( האידיאות ) שלנו פסיביים , חסרי–כוח סיבתי . ניתן להיווכח בכך באמצעות אינטרוספקציה . מכאן שהם יכולים להיגרם רק על ידי עצם מנטלי , דהיינו הנפש , שכן אין בעולם דבר זולת מושגים ועצמים מנטליים . הנחה נוספת בטיעון זה היא שהמושגים בתודעתנו משתנים ( גם בזאת נוכחים דרך האינטרוספקציה , ( וחייבת להיות לכך סיבה . הסיבה להופעתו של מושג בתודעה אינה יכולה להיות מושג אחר , שכן מושגים הם סבילים . אמנם מושגי הדמיון נגרמים על ידינו : אנו יכולים , למשל , להעלות בעיני רוחנו דמות של כלב , אך כשאנו

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help