sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

עצם אינו אלא היותו נתפס . מכאן האמרה המפורסמת המתמצתת את עיקרי האי–מטריאליזם : Esse is percipi ( להיות קיים הוא להיות נתפס . ( הכוונה כאן ל"תפיסה" במובן הרחב : לא רק תפיסה חושית של עצמים , אלא גם מחשבה עליהם . ברקלי הציג שלושה טיעונים בעד האי–מטריאליזם , והם מובאים גם בספרו שלושה דיאלוגים בין הילס ופילונוס , שבו הם מוצגים באופן נגיש ( ודרמטי ) יותר : א ) ביקורת על ההבחנה בין איכויות ראשוניות ושניוניות : ג'ון לוק ניסח בספרו מסה על שכל האדם ( 1690 ) הבחנה שהייתה מקובלת בקרב מדענים חשובים רבים במאות ה17-16– ( גלילאו , ניוטון , בויל ואחרים ) בין איכויות ראשוניות ושניוניות . האיכויות הראשוניות — צורה , תנועה , מסה , מיקום , מ ? צק ? ת — מוחלט ? ת ואובייקטיביות , והאיכויות השניוניות — צבע , ח ? ם , צליל , טעם וריח — תלויות בחושים וסובייקטיביות , דהיינו אינן קיימות במציאות החיצונית . בתגובה לכך הסכים ברקלי שהאיכויות השניוניות אינן מייצגות דבר במציאות החיצונית . לדידו , ח ? ם , צליל , טעם וריח תלויים אך ורק בחושינו , במצב ובמבנה שלנו . כך , למשל , עצם אדום ייראה חסר צבע בחש ? כה , ומים המורגשים כחמים אם ידנו טבלה קודם לכן במים קרים מאוד , יורגשו כקרים אם ידנו טבלה קודם לכן במים חמים . אולם ברקלי הוסיף כי טיעונים דומים י ? או שגם האיכויות הראשוניות הן יחסיות . מהירות התנועה של עצם , למשל , תלויה במהירות התנועה של הצופה , וצורתו — בזווית הראייה ובמרחקו של הצופה מהעצם . מכיוון שאי–אפשר לייחס איכויות שניוניות לעצמים חיצוניים וההבחנה בין איכויות ראשוניות ושניוניות אינה קבילה , ניתן להסיק שגם האיכויות הראשוניות אינן מייצגות דבר במציאות החיצונית . מכאן ניתן לגזור שהעצמים שמאפייניהם הם האיכויות הראשוניות והשניוניות , דהיינו העצמים המוכרים לנו

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help