sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

בשער הראשון נטייל במוקדים שונים בארץ ונבקר את חכמי " דור המעבר . " נבוא במגע עם הימים האחרונים של העצמאות בפסיקה וחופש הלימוד וניווכח בשוני העמוק שבין בתי המדרש השונים . בשער השני נרד עם רב לבבל ו " ספר משנה " בידו , וגם שם נגלה את היחס הדו - ערכי בין חופש השימוש במקורות המוקדמים לבין קבלת הסמכות של משנת רבי יהודה הנשיא . בשער השלישי נחזור לארץ ישראל וניכנס לעולמו של רבי יוחנן , שנאחז במשנה והפך אותה לספר הפסיקה הגדול . הפיכת המשנה לספר הסמכותי והקאנוני פתחה את שערי התקופה החדשה והמשמעותית בתולדות לימוד התורה בישראל - ימי התלמודים . המשנה היוותה כר לאלפי הסוגיות שהפכו בה ובמקבילותיה ופירשו כל משפט וכל תג שהופיעו בה ויצרו את התלמוד . כך אנו מוצאים עצמנו עוברים מימי המשנה לימי התלמוד , באמצעות חכמי דור המעבר וחכמי התלמוד הראשונים . האם אפשר לשחזר את הביוגרפיות של חז " ל מתוך מקורות התלמוד , אף שנכתבו לעתים במרחק זמן ומקום מהנפשות הפועלות ? שאלה זו מלווה את ספרי " חכמים " ואף הולכת ומחריפה . אני משתדל ללכת בעקביות דרך ה " גרעין ההיסטורי . " העיקרון המנחה אותי הוא שאין סיבה לחשוד בכל אזכור של אירוע בעל גוון ריאלי שהוא " אגדה . " אם אין מקורות סותרים ואין סיבה מוצדקת וגלויה להפריך את האזכור כהיסטורי - אני מקבל אותו ככזה . כאשר מקורות סותרים בגלוי זה את זה אני מנסה לבחור במקור הנראה תואם את המציאות ולדחות את הנראה ספרותי . פעמים רבות מסורת ארץ ישראל עדיפה בעניין זה על זו הבבלית , כפי שהעירו חוקרים רבים . אולם יש מקרים חריגים שבהם המקורות הספרותיים כה מקובלים שאי אפשר לברוח מהם , גם אם אינם מחוברים כלל לריאליה . דמותו של ריש לקיש היא דוגמה מובהקת לכך בספרנו . רבי שמעון בן לקיש של מקורות ארץ ישראל

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help