sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

ברכה זו היא מהנועזות שבתפילות . ראשית , עולם הברכות בכללו הוא מעשה נועז , בו עומד אדם מול הקב " ה ומברך אותו . ראשונים רבים עסקו בניסיון לפענח את הברכה ואת מהותה , וביארו אותה בדרכים שונות , שכולן יחד אינן מפקיעות את המעמד המופלא של עמידת האדם מול הקב " ה ואמירת ברכה לפניו . יש שראו בברכה גם רצון להבריך , לאמור : להמשיך את השפע האלוהי על האדם כהברכת גפן ויצירת ייחור חדש , ואף בכך יש משמעות נועזת של עמידה מול . 'ד יש שהלכו לקצה השני ולימדו כי אחד ממאפייני מעמדו המיוחד של האדם נעוץ בעובדה שהוא מברך את . 'ד באגדות חז " ל שונות אנו מוצאים אפילו בקשה מבני האדם שיברכו את נציגי השמים . הצד השווה שבכל אלה הוא שהברכה עצמה מלמדת על מעמד מיוחד הקיים בעולמה של אמונה . ברם , גם בתוך הברכות עצמן בולטת ברכת נישואין זו בשל העובדה שנוסחה הוא המרחיק לכת ביותר . אנו מברכים על כך שהאדם נוצר בצלם א-לוהים , ואף נוקטים בנוסח המורה לכאורה כי ריבונו של עולם הוא בעל דמות ותבנית . נוסח זה כל כך נועז ומרחיק לכת במישור התיאולוגי , עד שיש שניסחו ופיסקו את הברכה בצורה שונה : " ברוך אתה ד' א-להינו מלך העולם אשר יצר את האדם בצלמו , ובצלם דמות תבניתו התקין לו ממנו בנין עדי עד . ברוך אתה ד' יוצר האדם . " בנוסח זה צלם דמות התבנית אינו של ריבונו של עולם כי אם של האדם , שבצלמו הותקן לו בניין עדי עד . נוסח זה אמנם מרכך את התחושה כי מדובר בהגשמת הא-לוהות , אולם אין הוא מעמעם את החידוש הגדול שיש בברכה זו , היונקת באופן ישיר מפרשת הבריאה . במשך הדורות , בתחילה על ידי אונקלוס המתרגם ומאוחר יותר בתקופת ראשוני ספרד , נעשו מאמצים עצומים כדי לנקות את תורת ישראל מכל מימד של הגשמה . במסגרת זו פוענחו כל המקומות בהם דומה היה לקורא כי הוא מגשים את הא-לוהות , ובוארו כי אין מדובר בהגשמה כי אם בביטויים מושאלים . חלק גדול מספרי הראשונים עסק בכך , וניקה לדעתו את אבק ההגשמה מההופעה הא-לוהית . כל אור גדול מטיל גם צל הכרוך בו , וממציאות זו לא נמלטה גם העבודה החשובה כל כך של הראשונים . מחד גיסא הצליחו להוציא את אמונת ישראל לאור ולרומם אותה מפרימיטיביות תפיסתית של הא-לוהות . בה בעת יצרו תהום בלתי ניתנת כמעט לגישור בין האדם לבין . 'ד ריבונו של

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help