sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

העיקרון הפרגמטי ג'יימס מסכם את העיקרון הפרגמטי אגב שימוש שנון בביטוי האנגלי to make a difference ( שאין לו מקבילה מדויקת בעברית תקנית : ( כדי שהבדל יהיה הבדל הוא צריך " לעשות " הבדל , כלומר להיות בעל נפקות ממשית . עמדות יכולות להיראות על פניהן שונות זו מזו מבחינת תוכנן המופשט , אך אם אין הן נבדלות בהשלכותיהן המעשיות , הן אינן נבדלות . ובאופן כללי יותר , משמעות קשורה להשלכות מעשיות . מובן שעולות מיד שאלות לגבי פרשנות העיקרון : האם מדובר במשמעותן של אמונות דווקא או בעקרון משמעות כללי יותר החל על כל חלקי השפה ? ואילו השלכות ראויות להיחשב השלכות מעשיות ? אמונה נתפסת בדרך כלל כמצב תודעתי " פנימי , " ובתור שכזאת היא נתפסת באופן מסורתי כנגישה למאמין בלבד ולא לבני אדם אחרים . ואולם הפרגמטיסטים רואים באמונה בראש וראשונה מנוף לפעולה , ותוכנה של אמונה נקבע לדעתם על פי הפעולות שהיא מובילה אליהן ואשר מהוות את ביטויה . הם כופרים בהבדל המהותי שבין המאמין עצמו לבני אדם אחרים מבחינת נגישות האמונה , שכן מצד אחד הם אינם סבורים שאנו מסוגלים לזהות את אמונותינו בוודאות על ידי אינטרוספקציה , כלומר מבט אל תוך נפשנו , ומצד אחר אין הם סבורים שאמונותינו נעלמות כליל מעיני הסובבים אותנו . לשיטתם , אמונה נבחנת בביטוייה החיצוניים הן עבורנו והן עבור זולתנו . לדוגמה , מנהיג עשוי להצהיר על אמונתו ברמתה הגבוהה של מערכת הבריאות בארצו , אך לפנות בעת מחלה לרופאים במדינה אחרת . בעיני הפרגמטיסט המעשה , ולא ההצהרה , מעידים על תוכן אמונתו . הגדרת האמונה כגורם לפעולה מצויה בספרו של הפסיכולוג הסקוטי אלכסנדר ביין , ( Bain ) הרגשות והרצון . ג'יימס ופירס אכן מכירים בחובם לביין , אך הם הרחיבו הגדרה זו והחילו את העיקרון הפרגמטי לא על אמונות בלבד אלא גם על מחשבות , טענות

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help