sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

החירות מן ההכרח הטבעי היא אבן פינה משותפת לפסיכולוגיה ולפילוסופיה שלו . ג'יימס מדבר על מזג פילוסופי ומקדיש מחשבה לאפיון סוגים שונים של נטיות לב פילוסופיות , כגון הנטייה הביקורתית–מדעית , הנצמדת למה שניתן להוכיח , והנטייה הספקולטיבית–מטאפיזית יותר , הנכונה להרחיב את מעגל האמונה אל מעבר לכך . גם כאן ישנה סינתזה פילוסופית–פסיכולוגית שמעוררת תהיות : כיצד יכול פילוסוף לראות באור חיובי את העובדה שעמדה פילוסופית אינה נתמכת בטעונים תקפים אלא משקפת נטיית לב ? ואם אכן השקפות פילוסופיות נובעות מנטיות לב , מה הטעם בדיון הפילוסופי ובהעלאת נימוקים לכאן ולכאן ? ג'יימס לא נתן תשובה מספקת לשאלה זו , אך ככל הנראה סבר שנטיות הלב מכתיבות כיוון כללי שבמסגרתו עדיין יש מקום להשקפות שונות , ושגם נטיות הלב הפילוסופיות עשויות לעבור שינוי אם נבין אותן על בוריין ונעמוד על השלכותיהן . ואמנם , רבים מכתביו הפילוסופיים של ג'יימס נוקטים שיטה שאפשר לראות בה מעין דיאלקטיקה : בנקודת הפתיחה ניתן מעמד לגיטימי לשתי השקפות שונות ולנטיות הלב המונחות בבסיסן , כך שג'יימס מעורר בנו את הרושם שהוא " מקבל " את עמדתנו , תהיה אשר תהיה . ואולם ככל שהדיון מתקדם וההשלכות של שתי העמדות הולכות ונפרשות לפנינו , שיווי המשקל ההתחלתי מופר ואנו מוצאים את עצמנו מכוונים על ידי ג'יימס להכרה בחסרונותיה של אחת הגישות וביתרונותיה של המתחרה . הדיאלקטיקה הזאת אינה מציגה את המסקנה כהכרחית , אך היא מאפשרת לנו בחירה מושכלת יותר בעמדה העדיפה מבחינת השלכותיה . רעיון החירות כלוז של החיים המוסריים שיחק תפקיד מכריע לא רק בהגותו של ג'יימס אלא גם בחייו האישיים . לדבריו , הבחירה בחירות חילצה אותו מהמשבר הנפשי העמוק שחווה בשנת . 1870 הוא מספר ביומנו שספרו של הפילוסוף הצרפתי שארל רנוביה

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help