sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק ראשון : מבוא הרצאות אלה בוחנות את האופן שבו מחברים שונים , הנתפסים כאנתרופולוגים , ומכל מקום כחוקרים בתחום האנתרופולוגי , ניסו להבין ולהסביר אמונות וטקסים דתיים של חברות פרימיטיביות . אני מבקש להבהיר מראש כי אתמקד בתורות העוסקות בדתות של חברות פרימיטיביות . דיונים כלליים יותר על דת החורגת מגבולות אלו הם משניים לנושא שלי . לפיכך , אדון במה שנחשב באופן כללי למחקרים אנתרופולוגיים , אשר נכתבו ברובם על ידי חוקרים בריטים . במהרה יבחין הקורא כי ענייננו כאן פחות בדתות הפרימיטיביות גופן ויותר בתורות המגוונות המציעות להן הסבר . לו שאל מישהו איזה עניין יש לנו בדתות של חברות פשוטות מבנה , הייתי משיב ועונה כי ראשית , כמה מן הפילוסופים החשובים ביותר העוסקים במדינה , בחברה ובמוסר — החל בהובס , לוק ורוסו ועד הרברט םפנסר , דירקהיים וברגסון — סברו כי לעובדות של החיים הפרימיטיביים יש משמעות רבה בדרכנו אל הבנה כללית של החיים החברתיים \ ואני אוסיף ואעיר כי האנשים אשר היו האחראים ביותר לשינוי אקלים מחשבתי שלם בתרבות שלנו במאה האחרונה , יוצרי המיתוסים הדגולים — דארווין , מארקס ואנגלס , פרויד ופרייזר ( ואולי עלי להוסיף את קונט ) — גילו עניין רב ביותר בחברות הפרימיטיביות , והשתמשו במה שהיה ידוע עליהן במאמציהם לשכנע אותנו כי לא הכול אבד , אם כי מה שהעניק תנחומים ועידוד בעבר איננו מעודד עוד היום ; בחינת מראות ההיסטוריה מעלה כי המאבק נשא פרי . מלבד זאת הייתי משיב כי דתות פרימיטיביות הן סוג מסוים של דת , וכל מי שיש לו עניין כלשהו בדת חייב להכיר בכך שמחקר של דתות ופולחנים של אנשים פרימיטיביים , שהם מגוונים מאוד כשלעצמם , עשוי לסייע בידינו להגיע לידי מסקנות מסוימות בדבר

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help