sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

שבין המחשבה הפרימיטיבית למחשבה המודרנית , הרציונלית , והנטייה להסביר לפחות את המחשבה הדתית הקדומה או המאגית — גם אם לא את המחשבה הרציונלית המודרנית דווקא — מתוך פונקציות חברתיות ופסיכולוגיות שהיא ממלאת . כנגד כל הגישות הללו בא אוואנס פריצ'ארד והדגיש את האוטונומיה של דפוסי מחשבה אלה בהוויה החברתית . אך לפי תפיסתו , אוטונומיה זו אין פירושה הינתקות מן המציאות החברתית , אלא השתלבות בחיים החברתיים מתוך התמקדות בהסברת פעולותיהם של בני האדם — הסברה שמקיימת הזנה הדדית עם הפעילות החברתית ועם המבנה החברתי . תלמידתו מרי דוגלאס ( Mary Douglas ) סיכמה יפה את עיקרי גישתו זו , ואלה דבריה ( בתרגום חופשי מעט : ( שלושה עקרונות עומדים ביסוד תפיסתו המשתמעת של אוואנס פריצ'ארד על הדעת האנושית . ראשית , מחשבה רציונלית מופעלת בתחום חיים כלשהו באופן בררני בלבד . שנית , עקרונות הבררה תלויים בדרישה החברתית למתן מעין דין וחשבון והסבר לפעולות המתרחשות באותו תחום חיים . שלישית , הדפוסים החברתיים של מתן דין וחשבון שכזה , שאפשר לחשוף אותם בהסתכלות שיטתית , הם שמבנים סוג מסוים של מציאות . כללו של דבר , כל חברה אנושית שחבריה רואים זה את זה חייבים במתן דין וחשבון והסברים על פעולותיהם , יש לה מציאות בעלת תוקף משלה במקומה . האנתרופולוג צריך 'לגלות את המערך המבני של החברה , עד שיהיה מובן לא רק ברמת המודעות והפעולה — כפי שהוא מובן לאחד מחבריה או לזר שלמד את אורחותיה והשתתף בחייה — אלא גם ברמת הניתוח הסוציולוגי . כשם שהבלשן מבקש לא רק להבין , לדבר ולתרגם שפה ילידית , אלא גם לגלות את המערכת הפונולוגית והדקדוקית שלה , כך האנתרופולוג של החברה אינו מסתפק בהסתכלות בחייו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help