sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בעבודותיו אלה יצא אוואנס פריצ'ארד כנגד כמה הנחות יסוד שהתוו את התפתחותה של האנתרופולוגיה החברתית באירופה — ובעיקר באנגליה ובצרפת של זמנו — גם ההנחות של האסכולות האבולוציוניסטיות הקלסיות וגם אלה של שתי הדמויות המרכזיות באנתרופולוגיה באנגליה של שנות השלושים והארבעים : מורו ב' מאלינובסקי , וקודמו בקתדרה באוקספורד , א " ר רדקליף בראון * . את דרכו של אוואנס פריצ'ארד התוותה שאלת טיבה של המחשבה האנושית , ובייחוד טיבה של המחשבה ה'פרימיטיבית , ' והשפעתה , ובייחוד השפעת הצד הדתי שבה , על בינוי החיים החברתיים . הדעת נותנת שהתעניינותו הגדולה בענייני דת קשורה במעבר שלו מן הרקע המתודיסטי שבו נולד וגדל אל הכנסייה הקתולית ובהתלבטויות האישיות המתמידות שהיו כרוכות בכך . בבואו לטפל בשאלה זו התמודד אוואנס פריצ'ארד עם כמה מסורות מרכזיות באנתרופולוגיה של זמנו — המסורת האבולוציוניסטית , שניסתה לאפיין את המחשבה הפרימיטיבית כמחשבה פךה לוגית , ומצאה את ביטויה המלא ביותר בעבודותיו של לוי בריהל , ( L . Levy-Bruhl ) אף כי את מקורותיה כבר אפשר למצוא אצל קודמיו הן באנגליה והן בצרפת , והמסורת הסוציולוגיסטית שאוואנס פריצ'ארד ייחס אותה בעיקר לדירקהיים ולרדקליף בראון . לפי פרשנות פשטנית ניסתה אסכולה זו להסביר את הדת ואת דפוסי המחשבה האנושית מתוך הפונקציות שהם ממלאים בגיבוש החברה . אוואנס פריצ'ארד יצא כנגד הגישה הזאת וגם כנגד גישתו של מורו מאלינובסקי , שהדגיש את הפונקציות הפרגמטיות של צורות המחשבה השונות . המשותף לכל הגישות האלה הוא שימת הדגש בהבדל האיכותי על הרקע הכללי של התפתחויות אלה באנתרופולוגיה בתקופתו של אוואנס פריצ'ארד עיין במאמרי 'אנתרופולוגיה חברתית , ' עיון , א , ( 1949 ) עמי 306-286 ( מובא כאן באחרית הדבר . (

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help