sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא גרסה מקובלת קובעת שצורת ההתיישבות הקיבוצית התפתחה מתוך המציאות . שורשיה של השקפה זו נעוצים בהערכה כי "הקבוצה" היתה ניסיון התיישבות ייחודי שלא התבסס על תיאוריות קיימות . כך קבע אבנר ( פסידונים ) בשנת , 1911 במאמרו על "שאלות ההתיישבות השיתופית : " בארץ ישראל ... דילגו על ההלכה ותפשו בצד המעשי שבמפעל ' . זו היתה תפישתם של מתיישבי דגניה בשנת 1912 כאשר הדגישו ש"הם 2 מקווים לגלות בתוך המעשה את השיטה הנכונה " . תפישה זו באה באותה שנה לידי ביטוי בהתנגדות של חברי דגניה להתאחד עם הקואופרציה שהוקמה במרחביה על פי שיטת אופנהיימר : כי את החופש הגמור בעבודתם ובהתפתחות האיניציאטיבה שלהם הם 3 חושבים לדבר הכרחי לקיומם בתור קבוצה . " הקבוצה" נתפשה על ידי חוגים אוהדים כניסיון של התיישבות קבע קואופרטיבית , השונה מצורת ההתיישבות הקואופרטיבית במרחביה , ואשר מהווה אלטרנטיבה לצורת ההתיישבות הקואופרטיבית במושב עובדים , שגובשה בעשור השני של המאה העשרים . נראה שתפישה זו משקפת את המציאות בכל הנוגע לאספקט החברתי . לעומת זה מתברר , שדרישות התכנון של היישוב הקיבוצי — שהתייחסו להקצאה שוויונית של הקרקע והגבלה של רמת הצפיפות , היו זהות לדרישות התכנון של המושב . אלה גם אלה גובשו עד אמצע שנות העשרים תוך התבססות על עיקרי התיישבות ציוניים הרצליינים זהים — שותפות , עבודה עצמית וקרקע לאומית — אומצו על ידי המוסדות המיישבים ועל ידי המתיישבים בקבוצה ובמושב . כמו כן מתברר שגם עקרונות התכנון המתייחסים לצורת הבינוי של היישוב הקיבוצי , וגם לזו של מושב העובדים , גובשו במקביל בעקבות תפישת ההתיישבות האחידה של המוסדות המיישבים , שאימצו שתי שיטות של התיישבות כפרית לאומית — את השיטה הגרמנית בשנת , 1908 ואת שיטת אופנהיימר בשנת . 1909 שתי השיטות התבססו על הקמה בשלבים של שתי צורות יישוב כפריות : חוות לימוד חקלאית , שהיתה אמורה לשמש מקום הכשרה להתיישבות קבע בכפר של איכרים זעירים , וחוות לימוד חקלאית שהיתה אמורה להתפתח 1 אבנר תשכ '' ב , עמ' 2 . 166 ביין , 1976 עמ' 3 . 69 חברי קבוצת דגניה , החלטה מיום 26 בדצמבר , 1911 ח' בטבת תרע"ב ; ביין עמ' ; 67 ראשית , ארכיון , דגניה א , 1981 , ' עמ' . 20

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help