sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מברא דברים על טיבה של האגדה אמרו כבר חז " ל עצמם , אבל עד תקופת הגאונים , ליתר דיוק עד רס " ג , לא נידונה האגדה על דרך השיטה . זאת ועוד , בעיקרו של דבר אין אנו מתרשמים כי הפלגות הדמיון בסיפורים או ההרחקה מן הפשט בדרשות הכתובים היו בעיניהם של תנאים ואמוראים גורם למבוכה , אף שלעתים אנו מוצאים בדבריהם נסיונות למתן את הקיצוני שבסיפור ובדרשה . מי שהיה נתון בעשייה האגדית לסוגיה מצא כנראה דרך לתחום ולסייג מה שמקובל עליו וגם השאיר לאחרים את החירות לנהוג כמותו . רק משעה שנתקדשו דברי חכמים במידה זו או אחרת , וצריך היה לגונן על סמכותם , עדים אנו למאמץ לתאר את האגדה , למיין אותה לסוגים ( ולסתות ) וכדומה . אכן , גם אז אין אנו עדים לגיבוש מה שאפשר לכנות ' כללי אגדה . ' בבל ספרות ימי הביניים נדיר למצוא דיון באגדה המנסה לתפוס מרובה , ואין צריך לומר הכול , רצה לומר : למצות ולהציג את כל צורות הופעותיה , מעין נסיונם של חוקרי האגדה מאז 'חכמת ישראל' ( ניסיון שספק אם עלה יפה , ולא כאן המקום לדון בסיבות לכך . ( בדרך כלל נמצא שחכמי ישראל עקב נסיבות שהזמן או המקום גרמן , עסקו בפן ( או בפנים ) מפניה , ורק בנדיר ניסו לומר דברים על כל ב'אגדה' אני כולל לצורך דברי כאן את מכלול דברי חז " ל שאינם הלכה ; והשווה הדברים שהובאו מ'מבוא התלמוד' המיוחס לר' שמואל הנגיד , להלן פרק א , סעיף ב . על מדרשי הפסוקים . שר' חננאל ( לסנה' לח , ע " ב ) אמר עליהם ש'מדרשי הפסוקים בהגדות הן , ' ראה דברי להלן .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help