sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר מחקר ספרות האגדה והמדרש התקדם הרבה מראשית העיסוק המדעי של חכמי 'חוכמת ישראל' בספרות הזאת , וגם פותחו גישות חדשות לעיסוק בה . החדש מטיבו שהוא מאפיל על הישן ומעלים את הקודם לו . דרכי ההתבוננות של חכמי ימי הביניים באגדה רחקו מלבם ומעיניהם של רבים , ובמבחר זה קיבלתי עלי להאיר במעט על שהואפל ולהזכיר מקצת ממה שנתעלם . ניסיתי להכיר לקורא את הדרכים שבהן נתפסו האגדה והמדרש בדברי חכמי ימי הביניים . אין ספק שעיוניהם בסוגיה זו הם כלי חשוב להבנת עולמם , שהרי דרכי התייחסותם אל האגדה והמדרש הושפעו מתפיסותיהם הרוחניות , שלא לומר נגזרו מהן . אבל לדעתי יש בדבריהם גם כדי להאיר את טיבם של דברי חז " ל עצמם . נראה לי שהמעיין ימצא , שיש בדברי חכמי ימי הביניים כללים ופרטים , שלאחר שנפשיט מהם את דרכי ההבעה בנות זמנם ו'נתרגמם , ' שוב לא ייראו לעינינו כ'פרוזדיגמא ישנה , ' שהיתה לה משמעות רק ' לשעתה . אני סבור שדברים רבים על הפואטיקה של אגדת חז " ל שכתבו חכמי ימי הביניים , לא אבד עליהם כלח . בין כך ובין כך אני מקווה שפרק עלום למדי בספרות ישראל בימי הביניים יתגלה שוב לפני הקורא בן זמננו , ושבאמצעותו ייזרק עוד אור גם על פרק קודם לו , רצה לומר על ספרות חז " ל . עובדה היא שכדי ללמוד חטיבות גדולות בספרות ישראל אנו צריכים היום למעשה של תיווך , וכך בדידן : לשונם של חכמי ימי הביניים קשה לקורא המצוי , מונחיהם אינם שגורים על לשונו , ואוצר מושגיהם בכללו רחוק הימנו . ניסיתי לשמש

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help