sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

קליטה של יסודות והשקפות ) עם העולם התרבותי החיצוני שהיתה אופיינית ליהודי אירופה לא פקדה את יהודי המגרב באשר לא ניצב בפניהם אתגר כזה . התופעה של המורביטון בדרום מארוקו לא הגיעה , ככל הנראה , לביטוי מיוחד . אמנם נושא הערצת הקדושים כן זכה למגע 14 הדדי קרוב ביותר , אך ביסודו של דבר לא היה לכך קשר עם העולם הקבלי דווקא , הגם שקברי מקובלים מסוימים זכו להערכה יתרה . אין ספק שגם המצב הכלכלי , ההיסטורי , החברתי , האינטלקטואלי והתרבותי הקשה שהיה מנת חלקם של אבותינו שם , וזאת לצד העדר בתי דפוס כדלקמן , נתנו את אותותם בהיקף היצירתיות הרוחנית . אמנם חכמי הלכה ודרוש רבים הגיעו להישגים מכובדים בתחומם , ועם שחלקם שלחו ידם גם בקבלה , אך היצירה הקבלית כשלעצמה לא שגשגה . רובי הדברים נושאים אופי של פירוש על אתר או דרושים שאינם מגיעים כדי פיתוח שיטתי . כנגד זה , תשומת לב רבה מאוד ניתנה לנושא התפילה וכוונותיה . אך אף בתחום זה לא מקרה הוא שהשפעה רבה נודעה ( כמובן לאר " י וגם ) לרש " ש ולחיד " א , ואלה באו מחוץ למגרב . כלומר , אנשי המקום נזקקים למעיין חיצוני . חיבורים מועטים נכתבו כיצירות קבליות עצמאיות , ואילו 15 רובם שילבו אזכורים מן הספרות הקבלית , ככל שמצאה היד , לתוך כתיבתם הפרשנית , הדרשנית , ההלכית או אף השירית . ברם , אין לזלזל 16 כלל בתופעה זו , שכן היא מצביעה על הרעב הרוחני למרות הקשיים האובייקטיביים . מבחינה זו מעניינת היא השאיבה ממקורות החסידות הבעש " טית במהלך המאות התשע עשרה והעשרים . החלק השני של החיבור הנוכחי בא אפוא להראות עד כמה חדרה הקבלה כאורח חיים ל " אליטה " ולשכבות הרחבות כאחת . החברה בכללה נהנתה מעצם הקריאה או ההאזנה לזוהר , ולא פחות מכן משעשועי גימטרייאות , סגולות ופתרון חלומות . אפשר לומר כי במידה רבה הופעת דברי קבלה בחיבורים הכתובים אינה אלא ביטוי לתרבות וחינוך הכוללים במסגרתם גם עיוני קבלה . דוגמה טובה תשמש השבתאות . בדרכים שונות הגיעה תנועה זו 17 למגרב , אך לא זכתה לתקוע בה יתדות נאמנים . במשך כשני דורות התפשטה התנועה בערים ובכפרים רבים . אך לפי החומר שנותר בידינו נראה שהצד האידאולוגי של התנועה לא העמיק לחדור פנימה . פולמוסים 18 התנהלו בעיקר סביב ביטויים חיצוניים , כגון ביטול צום תשעה באב או 19 הדלקת נרות בבית כנסת , וחלקם שרד במשך שנים רבות . המאבק החריף מצד כמה רבנים , בעיקר ר' יעקב ששפורטש ת אהרן הסבעוני , שהתקיים בראשית התפשטותה של השבתאות הצליח לחסל את השפעתה במידה ניכרת בעודה באיבה . ובכל זאת , הפולמוס סביב חמדת ימים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help