sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

כי אם לענין ההלכות והוראת המצות למאמינים בתורה ובדברי חכמים מרב אשי עד משה . אבל אינם יכולים לעמוד בקשר המלחמות נגד בעלי התורות החדשות אשר פשטה המינות ברוב המדינות ורבו השאלות והחקירות בכל הפאות על ידי החכמות החיצוניות לא שערום הראשונים " וכר . הערכה גלוית לב כזו היא נדירה , אבל משקפת את כל האמת במערומיה . אכן , במבט כולל אפשר להגדיר את העיסוק הרוחני בספרות הפילוסופית כעיסוק שולי . כנגד זה , מעמדה של הקבלה הלך והתחזק , ואת זאת אבקש להראות במהלך חיבור זה . סקירת מעמדה של הקבלה בארצות צפון אפריקה חייבת מראש לתחום תחומים גאוגרפיים . בעוד שמארוקו היתה חדורה רוח הקבלה עוד מימי הביניים , כפי שנראה בסמוך , והיתה מושפעת רבות מן הקבלה , ומשופעת בה , ואף נתקיימו בה חוגים של מקובלים , כמו זה שבדרעא בזמנו של ר' משה אלבז או זה שבתיטואן או במראכש במאות הי " ח והי " ט וחוגים אחרים שריכזו תלמידי חכמים מצד אחד ו " עמך " מצד אחר - הרי ג'רבה , שהקבלה תופסת בה מקום חשוב ביותר , אין זו אלא מציאות של הדורות האחרונים בלבד . לפיכך , סקירתנו ההיסטורית תעסוק תחילה בכל ארץ בנפרד , ולאחר מכן , עם סקירת התכנים תלווה אותנו ההבחנה הגאוגרפית במידה פחות בולטת . עם זאת , ברור שאין החלוקה חתוכה . יש חכמים שעוברים מארץ לארץ " , ויש פיוטים שמהלכים גם בארץ סמוכה . כדוגמה לתנודות אזכיר כי כתם פז של ר' שמעון לביא נכתב בפאס ובטריפולי , עד להדפסתו הראשונה מצוי היה בכתב יד אצל ישועה טנוג'י בתוניס , ומצא אותו חכם מאלג'יר . אף על פי כן העדפנו לנקוט תחילה דרך גאוגרפית היסטורית . עם זאת , המבנה הפנימי של כל פרק , כלומר של כל ארץ , אינו זהה , והכל כמתחייב מן הנתונים עצמם . בניגוד לצפת או לארצות אירופה שבהן נוצרו בזמן החדש אסכולות מיוחדות ( כגון זו הקורדובריאנית או זו הלוריאנית , ואפילו השבתאות והחסידות ) או קמו אישים בעלי שיעור קומה כמו הרמ " ע מפאנו , נתן העזתי , רמח " ל , הגר " א , ר' שניאור זלמן מליאדי , ר' נחמן מברסלב ורבים אחרים - הרי בכל ארצות המגרב לא נוצרה בזמן החדש שיטה קבלית עצמאית או מיוחדת ולא קמו אישים שטבעו חותם עמוק על התפתחות הקבלה , פרט לחוגים המצומצמים שנתרכזו סביב אישיות מסוימת ( כמו ר' יעקב מראג'י , ר' אברהם אזולאי וכיו " ב , ( אך פעילותם והשפעתם כמעט לא חרגה מעבר לגבולם . יוצאים מכלל זה הם שני הפרשנים הדגולים של הזוהר - ר' שמעון לביא ור' שלום בוזגלו - שחיבוריהם אמנם נמנים עם הקלסיקה הקבלית . אותה התמודדות אינטלקטואלית שקטה ( שכללה גם

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help