sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

יש שהעולם מניע 1 לתגובה שבמרד פנימי או להשלמה מאופקת , ויש שהוא מביאו גם למסקנה הקיצונית , 'לאבד עצמו לדעת או לצאת מן הדעת' ' ) שכול וכשלון . *( 375 , ' פגישה זו בין הגיבור הברנדי ובין עולמו משתנית ומתגוונת לפי תחנות הנס יונות האישיים , הן של היוצר והן של גיבוריו . ראשיתה בתחום העיירה היהודית המסורתית , שברנר רואה אותה כשקועה במדמנת הדורות והשיגרה , והיא נוטה להתפוררות ולגסיסה איטית ומענה . זהו עולם שבו שולטים העוול הסוציאלי , המ צוקה הכלכלית והחברתית והחנק הרוחני הדתי , שהגיבור הברנדי שוב אינו יכול לשאתם . אולם משיוצא הצעיר המתפקר מגבולה של העיירה , הרי מתגלה לו שהחוץ , שקסם לו לפנים , אינו אלא מעין גילום חדש , מודרני יותר , של הגיטו הרוחני הקודם . את הגיטו הזה הוא מוצא בחבורת האינטליגנטים של העיר הרוסית הגדולה ( היא הו מל בחייו של ברנר והעיר ( 'n-nrrnr N של שנות ראשית המאה . המשכו בגיטו הלונדוני בווייטשפל , שברנר מעתיקו גם לניו יורק , כשהוא מבקש לצייר עולם יהודי חדש ישן , שלא חזה אותו בעיניו ממש ' ) מכאן ומכאן . ( ' גילומיו החריפים והאכזריים ביותר של עולם חוץ זה בסיפורי ברנר הם הוויות הצבא , המאסר והברחת הגבולין ' ) רשמי דרך , ' 'מא . עד מ , ' . 'שנה אחת' וגם 'מעבר לגבוליך , ( שכן שם מתחדדת ביתר שאת אימת הקיום היהודי חסוך העתיד . תחנתו האחרונה של הצעיר הברנדי היא ארץ ישראל , אליה הוא מגיע מתוך ייאוש הבא לו מנסיונו בתחנות הקודמות ובתקווה , שהיא היא תכריע בו את ההוויה הגלותית של עצמו ושל העם . אך גם כאן צפויה לו אכזבה מרה , שכן הוא לומד , שגם הארץ אינה באה אלא להנציח לעולם את רוחו הגלותי של העם המבקש לגאול את עצמו . עם חליפות תחנותיו הריאליות של עולם זה משתנית במקצת גם משמעותן . הגיבור הברנדי הוא אמנם כמעט אחיד במשמעותו הכוללת , אך הוא מתגוון ומתחלף במימושיו החד פעמיים , כשהוא מסתגל מבחינה ספרותית אל הסביבה המ סוימת , אשר בה וכנגדה הוא ניצב . והתוצאה היא : חידושה והתמלאותה של כל יצירה בחומרים חדשים , בהדגשות חדשות ובהדגמות שונות של האמת הכללית והאחידה למדי . הגיבור הברנדי יתייחס מדי פעם מחדש ומזווית שונה במקצת אל ' מעגלי התייחסות' שונים , החוזרים ועם זאת מתחדשים בשלבי יצירתו הספרותית של ברנר . אלה מחייבים זיקה ותגובה שונים משום ההיסט שחל בנקודת המיפגש הכוללת . ממילא נאבקת דמות המרכז של ברנר על פתרון חווייתי , ועם זה גם רעיוני , ופתרונות אלה ביחס למעגלים השונים יצטרפו למעין פילוסופיית חיים פרטית . אין לומר שפילוסופיה זו היא מרכזה ומוקדה של היצירה הברנרית , ואליה כביכול חותרים כל יסודותיה האחרים , אלא היא סימן היכר ומרכיב מאפיין של * מראי המקום מתוך כתבי ברנר עצמם מובאים להלן בגוף הספר ולא בהערות . לצורך זה הנני משתמש בהוצאה הכוללת החדשה של הקיבוץ המאוחד—דביר ( ר' ביבליוגראפיה ) בשלושה כרכים . את מראי המקום מתוך סיפורי ברנר , כרך א , הנני מביא ללא ציון אות הכרך . אשר למאמרים ולסיפורים שנדפסו בכרכים ב ו ג הנני מצרף אחת משתי האותיות האלה למספר העמוד .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help