sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

עולמם של סיפורי ברנר [ מבוא ] עכשיו , כשחיי הניסו היהודיים בכל הארצות נתפוררו , היינו עוד לא פסקו לגמרי , אלא טושטשו , איבדו צורתם , מהלכם הרגיל ואופיים מדור דור ; עכשיו , כשמעם קדמוני יוצר וראוי לחייו נשארו רק יהודים שונים ומשונים , חסרי צורה , והללו הבודדים , שנפש להם , אינם אלא כקיסמים קלים — מן המשבר — הצפים בין גלים , גלי הייאוש ; עכשיו יכולה הבלטריסטיקה הצעירה שלנו לקבל צורה של השתפכות נפש , רק של השתפכות נפש . ןבפעם המאה , ב [ 34 הרגשות מתחילים מתים , הסערות קמות לדממה , הכנפיים נקצצות , העיניים נפקחות , העצלות משתררת , רפיון בכול . מלאן הכתיבה יש , אמנם , שהוא מכה לכתוב ... וכותבים ... כותבים ויודעים שאין בזה ממש ... והנה תפיסה או קרסקטין , והנה אורגאניזאציה פוליטית , והנה פוגרומים , והנה גיטו זר שבלונדון ובניו יורק . סביבה זרה . בדידות מוחלטת . אילוזיות מחוורות , הושרה השירה . ןמכתבי סופר , ב [ 215 שני מרכיבים עיקריים בונים את כללות יצירתו הסיפורית של ברנר . מצד אחד ניצב אדם צעיר לימים , אך זקן בתחושתו , אשר לו ביוגראפיה אחידה לרוב . אלה הן תולדות חיים של בן הישיבה דאתמול , שהתפקר ומחפש עתה לעצמו דרך במבוך של המציאות החדשה , שלתוכה נקלע . דמות מרכז י זו של ברנר נידונה למצוקה סוציאלית כלכלית , למדוחי פרנסה וקיום , למחלה ולנדודים , בין שאלה נכפים עליה מכוח חיצוני ובין שהם ילידי דחפים פנימיים המכאיבים לא פחות . זהו אדם טרוף ניגודים , בלתי שלם עם עצמו , שמפאת חינוכו המסורתי ועצמיות אופיו , אינו נוח להסתגל לתביעותיה ונוהגיה של סביבתו , והריהו פגום בכושר הקיום ומוגבל ביחסי אנוש שלו . מתוך כך הוא מופנה אל פנימו המסוכסך , נכון לחישוף אכזרי של חולשת עצמו , ועם זה הוא רגיש רגישות יתר לעולם החיצון , שהוא שרוי בתוכו בעל כורחו . הקוטב השני , הניצב מול גיבור המרכז הברנדי , : ) הוא העולם החיצוני , האקטואלי . זהו עולם מכוער , זר , לעתים עוין , מקומם ומחייב תיקונים , שהגיבור הברנדי , כהאמלט זה , אינו מסוגל להטילם עליו . נושאה המשותף של היצירה הברנרית לכל צורותיה היא אפוא הפגישה שבין גיבור מרכז זה לבין עולם מכוער ואכזרי זה , שבו נדון הוא לחיות . הוא מתמודד עם העולם לרוב התמודדות פנימית שבחוויה ובבקשת פתרון אישי בלבד , בין שפתרון זה מנוסח בהשקפה מודעת ובין שאינו אלא חזות ריגושית עמומה יותר .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help