sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שיטת המחקר העניינית והיבשה — אולי יתר על המידה — אפשר שתעיר פליאה ואף התנגדות בלב חסידי ברנר . כלום ראויה ומתאימה לכך יצירתו של סופר זה , שלא אחת הוגדרה בין בלשון של שבח ובין בלשון של גנאי כזעקה פרועה של מורד בחוקי האמנות , הבז לדקדוקי צורה וטכניקה מיסודם ן אולי כאן המקום להעיר הערה אישית בי 1 גראפית הנוגעת ליוצר עצמו . ספרי זה , וכן שלבי המחקר שקדמו לו , לא היו פגישתי הראשונה והראשונית עם יצירתו של ברנר . זה קרוב ליובל שנים התוודעתי אליה , כשקראתי את סיפוריו כמעט אחד לאחד לאו דווקא בעיני חוקר ספרות ומבקר מקצועי , אלא — כפי שברנר עצמו היה מכנה זאת — כ'קורא פשוט' המתרשם , ולעתים גם מתרגש , בשעת קריאתו , והוא מזדהה על נקלה עם עולם חי , מפרפר ומעתה זה , שנפתח לפניו . היתד . זו פגישה ישירה , בלתי אמצעית ובלתי מודרכת , ולעתים גם בלתי מבחינה , אך תמיד פגישה חיה וחווייתית עד מאוד . עולמו של ברנר נתפס באותם הימים כמשהו קרוב ומוחשי לעתים עד כדי כאב , גם מרומם , ותמיד חושף לא רק את צפונות לבם של הגיבורים המתגלמים בסיפורים אלה , אלא גם את לבו של מי שקורא אותם ומוצא בהם את עצמו ומשל עצמו . רק בתקופה מאוחרת למדי , לאחר תהליך של מעין ריחוק , צינון ועמידה מאוזנת יותר מול יצירה זו , מתוך התקרבות איטית ומודרגת להתבוננות מחקרית , הציגה עצמה יצירתו של ברנר כמושא של מאמץ מחקרי שיטתי , שינק מצד אחד מן החוויה שנתפעמה גם בעבר וגם בהווה בלבו של המחבר , ומצר שני משיטת עיון נייטראלית לכאורה . השאלה שהציגה עצמה בכל חריפותה היתה : יצירה זו המרגשת והמפ עימה , האם נתגלמו בה ערכים אמנותיים הדומים לאלה המצויים במיטב הסיפורים שקראתים , או שמא אינה אלא בגדר ספרות היפה לגיל התבגרות והיא כבשה את לבו של אדם בשל מטענה הריגושי הגבוה שנצרך לו אותה שעה . שם הספר 'אמנות הסיפור של י . ח . ברנר / עם שהוא מכריז על מטרתו של הספר להציע את תיאורם של היבטים אסתטיים ספרותיים ביצירתו של הסופר , כפי שניתן למצאם ולבודקם אצל כל סופר בעל שיעור קומה , יש בו גם משום טענה ותביעה כלפי מבקרים ומקטרגים , שליוו את יצירת ברנר מראשיתה וקולם לא נדם גם בימינו . אם הצלחתי להוכיח שברנר אמר ועיצב את שאמר בצורה נאותה ומשמעותית , וכי בחר באורח עקיב כמעט בדרכים הדרושות לעיצוב העולם המתואר על ידו ; אם עלה בידי לגלות את ה'שיטה שמעבר לשיגעון' ואת הסדר המארגן מעבר לרושם הארעיות המכוון — והיה זה שכרי . בתוך שלבי עבודתי השונים על מחקרי זה נזקקתי לעזרתם של שני מדריכי , הפרו פיסורים שמעון הלקין ושמואל ורסס , שבשיחות רבות עמם נתלבנו לי כמה וכמה סוגיות , ותודתי החמה נתונה להם על כך . וכן ברצוני להודות לחברים לעבודה ולהוראה , שהואילו לעיין בכתב היד של הספר וסייעו לי בעבודת הניסוח והפישוט ובארגון בהיר יותר של עניינים שונים הצריכים לכך , הלא הם הד"ר עדה נדב , פרופ' דן פגיס ומר דוד ויינפלד . יוסף אבן

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help