sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מצטיירים בנימוסים מעודנים במיוחד , שאולים ממנהגי הרומאים . ההקפדה המיוחדת שהיתה נהוגה בעניץ הרכב המוזמנים קוממה את פשוטי העם . האגדה על בר כמצורא מתארת חברה שבעה ומסואבת , השקועה בשעשועים ובאינטריגות , והחורבן שהומט עליה הוא תוצאה ישירה של אובדן ערכי מוסר , יושר וסולידריות לאומית . אנשי ירושלים שבסיפור נושאים באחריות המלאה לאסון הלאומי . לעניין כינויו של " גיבור העלילה , " בר כמצורא השנוא , וכינויו של " כפילו , " בר כמצא האהוב - אלו מכונים בנוסחים האחרים וכן בבבלי , ק [ י ] מצא ובר ק [ י ] מצא . כמה הצעות הוצעו לפענוחו של השם המחר : שהשם רומז על קמצנותו ( אבל אם יש קמצן בסיפור , הרי זה בעל הבית דווקא ולא האורח , ( או שבא מלשק מחלוקת , ואף מלשון חגב , רמז 5 לקטנותו ואפסותו . אפשר שמקורו של השם הסמלי , דווקא במשמעות הרווחת ביותר של הפועל קמץ : תפיסה מלוא החופן . פעולה זו קשורה בפולחן בבית המקדש : היא נעשתה בידי הכוהנים , שלקחו לעצמם את מה שלא נקמץ , ובהקשר זה 6 היא נזכרת לא פעם במסורות המדברות בגנותה של הכהונה דווקא . הפועל " לקמוץ " היה אפוא קשור במעמד הכוהנים ובזכויותיו המיוחדות , וייתכן שנקשר בדרך אסוציאטיבית בעוולות החברתיות שאפיינו מעמד זה בדורות שלפני החורבן . התמצאותו של בר כמצורא בדיני קורבן מרמזת אף היא על השתייכותו לחוגי הכהונה . הצעה אחרת שהועלתה בנוגע לשמו של בר כמצורא / בר קמצא , היא לזהותו עם קמפסוס בן קמפסוס , מיקירי טבריה , שיוספוס מזכירו 7 באוטוביוגרפיה שלו כאחד מראשי מפלגת נאמני רומא שבעיר . זיהוי זה בא בחשבון רק אם מניחים שהדמות שבמדרש היא הד או צל של דמות היסטורית כלשהי , או לחלופץ - שזוהי אמנם אגדה , אבל בעל האגדה יצר 8 אותה לאחר שקרא בכתבי יוספוס ושיבש את השמות שמצא שם . ואולם הצעה זו , אין בה העיק : יוספוס בוודאי מספר על דמות היסטורית שהכיר , אבל בעל המדרש לעומתו יוצר אגדה שבאמצעותה הוא מבקש ללמד על השקפתו בדבר הגורמים שהביאו לחורבן , ובוודאי שאינו מספר לא על אירוע היסטורי ולא על דמות היסטורית . אמנם המסורת הזאת נמסרת משמו של ר' יוחנן ( כפי שנראה בהמשך , ( שהיה גם הוא איש טבריה ; הייתכן אפוא שר' יוחנן , המספר אגדה שמטרתה להצביע על החוליים החברתיים שגרמו לחורבן , השתמש בשיבוש שמה של דמות מקומית ידועה , שעוד נשמרה בזיכרון אנשי העיר , מיקם אותה בירושלים וייעד לה תפקיד ספרותי , ללא קשר לביוגרפיה האמיתית שלה ? כל זה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help