sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

. 1 המסורת האר'ךישראלית המסורת n ^ wpxn נשתמרה למקוטעין בכתב יד עתיק שנמצא בגניזת 2 קהיר ופורסם עם חילופי נוסח , פירושים והשלמות בידי רבינוביץ . המסורת מספרת על בר כמצורא שהתמן בטעות , במקום בר כמצא , לסעודה בביתו של אחד מעשירי ירושלים , וכשזה גילה אותו בין אורחיו הוא גירשו בבושת פנים , על אף תחנוני האורח והפיצויים הכספיים המפליגים שהציע . במעמד המביש נכח החכם ר' זכריה בר אבקליס " , שהיה ספיק בידו למחות ולא מיחה . '' בר כמצורא המבתה נקם את השפלתו בהלשנה לשלטון , כאילו היהודים נמנעים מלהקריב את הקורבנות שנשלחים מטעם הקיסר , ולבדיקת הטענה הציע לשלחו עם קורבנות ומלווה . בדרכם לירושלים הטיל בר כמצורא מום סמוי בכבשים המיועדות להקרבה על המזבח . כשהגיעו למקדש התחמק הכוהן מלהקריבן . השליח הרומי דיווח על כך לקיסר ואימת את טענת בר כמצורא , ובתגובה החריב הקיסר את ההיכל . הסיפור מסתיים בשתי אימרות הבאות לתמצת את לקחו : " בין כמצא ובין כמצורא חרב מקדשא . א' ר' [ יוסי ] בר ר' אבון : עינוונתנותיה של ר' זכריה בן 3 אבקילס ... שרפה ] את ההיכל . " האגדה משובצת במדרש בתוך שרשרת סיפורים על מנהגיהם האנינים של אנשי ירושלים בענייני סעודה , כמדרש על הפסוק : " בני ציון היקרים הממלאים בפז איכה נחשבו לנבלי חרש מעשה ידי יוצר " ( איכה ד , ב . ( בכמה מקומות נוספים בספרות התלמודית ואף בברית החדשה מתוארים בפרוטרוט נימוסי השולחן של עשירי ירושלים בדור שקדם לחורבנה , ואלה פתן א / האגדה על קמצא ובר קמצא בשתי האסופות המפורטות והחשובות ביותר על החורבן , במדרש איכה רבה pKn rop ^ x ובמסכת גיטין שבתלמוד הבבלי , מופיעה האגדה על קמצא ובר קמצא , או בר כמצא ובר כמצורא בגרסה pKn \ n 'Vs 1 ur דיוננו נפתח באגדה על בר קמצא בעקבות התלמוד הבבלי , שם היא מוצבת בתחילת התיאור הארוך של המצור והחורבן . במסורת psn ישראלית שבמדרש איכה מובאת אגדה זו בהקשר אחר :

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help