sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אף הלך ונעשה אקוטי ודחוף ככל שהתחזקה הנצרות , על רקע ההשקפה הנוצרית שחורבן הבית הוא הוכחה מכרעת לזעמו של האל על היהודים , המסרבים להכיר במשיחיותו של ישו , הקשר ההדוק בין התגבשות " עולמם של חכמים " ועליית מעמדם לבין החורבן , פותח פתח לתשומת לב מיוחדת לתיאורים בספרות חז " ל העוסקים במלחמת החורבן . תיאורים אלו , הדלים למדי בכמותם , נידונו רבות במחקר . בדרך כלל הם נמצאו חסרי ערך למחקר ההיסטורי : ראשית , על פי אמות המידה של ההיסטוריון , המקורות הללו מאופיינים בכמה " מגרעות " חמורות . שנית , אין בהם תיאור של ממש של מאורעות המרד 2 ומהלכיו . אמנם דברי חז " ל על מלחמת החורבן אינם יכולים לשמש בסיס לתיאור היסטורי , אבל יש בהם כדי ללמדנו רבות על דרך הסתכלותם של החכמים עצמם על אחד המאורעות החשובים ביותר בעיצוב עולמם , השקפותיהם ודרכם הרוחנית . מחקר זה מנסה להתחקות אחר ההיסטוריוגרפיה של חז " ל על החורבן מתוך היותה כלי מרכזי בעיצוב התודעה הציבורית והזהות היהודית של הדורות המספרים עצמם . תפיסה כזו של ההיסטוריוגרפיה העתיקה בכלל , והתלמודית בפרט , מבוססת על כמה מחקרים חשובים שנעשו לאחרונה בנושא זה , ואשר תרמו הגדרות ואבחנות מפורטות להיסטוריוגרפיה העתיקה , ועמדו על תפקידה המרכזי בעיצוב ההווה של מנסחיה . ההיסטוריון הנודע ברנרד לואיס מכנה היסטוריוגרפיה מהסוג שנעסוק בו " היסטוריה כזיכרון : " זו מורכבת מהצהרות על אודות העבר , ואינה היסטוריה במובן המדויק .... אפשר לתארה כזיכרון קיבוצי של קהילה או של אומה או של יישות אחרת - כל מה שהיא , או שליטיה ומנהיגיה , משורריה וחכמיה , בחרו לזכור כבעל משמעות , כמציאות וכסמל כאחד ... היא מגלמת את האמת הפיוטית והסמלית כפי שמבץ אותה העם , גם כאשר אינה מדייקת בפרטים , אולם היא הופכת שקרית או נדחית כשקרית כאשר הדימוי העצמי הרצר משתנה , 3 והעבר הזכור אינו מתאים לו יותר , או אינו תומך בו . השאלות הנשאלות כאן אינן : " מה באמת קרה , " כמאמרו המפורסם של רנקה , או " האם הפרט או המקור הזה נכון , " וכדומה , אלא מי הם המספרים , מה בחרו לזכור ולספר , מהיכן שאבו את דבריהם , אילו מגמות נשקפות מסיפוריהם , מה הם המניעים המשוערים לבחירתם בסיפורים אלו דווקא , וכדומה . בבחירת שאלות מסוג זה עלינו לוותר מראש על האפשרות להגיע

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help