sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא בשנת 66 לסה " נ > # 71 ? -p x 3 ps מרד בשלטון הרומי , מרד שזכה לימים לכינויים " המרד הגדול " או " מלחמת החורבן . " בקיץ שנת 70 לסה " נ נפלה ירושלים בידי החילות הרומיים בפיקודו של טיטוס , ונחרב בית המקדש השני . כך נסתיימה המלחמה , מלבד כמה קני מורדים אחרונים במדבר יהודה , שהאחרון שבהם , מצדה , נפל כשלוש שנים מאוחר יותר . תוצאותיה הפיזיות , המנהליות , החברתיות , ובעיקר הרוחניות של מלחמת החורבן ידועות היטב : מספרם הגדול של החללים והשבויים , חורבן של יישובים רבים " , המס היהודי , " המצוקה הכלכלית , הפקעת קרקעות בידי השלטון הרומי והצבת לגיון רומי שלם בירושלים . אבל התוצאה החמורה ביותר של המלחמה בעיני היהודים היתה ללא ספק חורבן ירושלים ובית המקדש השני , והמצוקות הרוחניות הקשות והנוקבות שנתעוררו עקב החורבן . 1 דעות החוקרים חלוקות בהערכתן של תוצאות אלו , אבל רובם מסכימים בשני עניינים : ראשית , על אף הנזקים ועל אף טראומת החורבן הקשה , עבר היישוב ביהודה תהליך התאוששות מהיר למדי , שהתבטא בהיקפה המרשים של היצירה היהודית בדורות הסמוכים לחורבן , ובעיקר בהתפרצותו של מרד נוסף , בעוצמה רבה עוד יותר מהמרד הראשון , כשישה עשורים אחריו . שנית , אין ספק שהחורבן היווה פרשת דרכים מבחינת התפתחותו של מעמר החכמים ועלייתו לדרגת עלית חברתית . מכאן ואילך אף החלה להתפשט במלוא היקפה ועוצמתה שיטתם הדתית העיונית של החכמים , התורה שבעל פה , עד שכבשה לה את מעמדה הבכיר בקרב כל שכבות החברה , ונעשתה נחלת הציבור היהודי כולו . מבחינתה של שכבת החכמים דומה אפוא שנתייחדה לחורבן משמעות כפולה : מחד גיסא - היותו " מאורע מכונן " בעיצוב מעמד החכמים , ובעלייתה ובשגשוגה של שיטתם ; ומאידך גיסא - הזעזוע הכבד שגרם והשאלות והקשיים הרבים שנתעוררו בעקבותיו . ואכן , חלק ניכר מהספרות התנאית עוסק בהתמודדות עם עובדת חורבנו של בית המקדש , בהקשר הפולחני , ההלכתי והתיאולוגי . העיסוק במשמעות התיאולוגית של החורבן

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help