sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק ראשון תקופת הגאונים ומוסדותיה חלוקת הרצף ההיסטורי של תרבות ליחידות בעלות משמעות איננה , בדרך כלל , מן המשימות הקלות , ועם זאת ספק אם ניתן לוותר על חלוקה שכזו . לכולנו ברור שיש הבדלים חשובים ביותר בין התקופה שבה אנו חיים ובין "ימי הביניים" או "העת העתיקה , " אך כשנתבקש לקבוע את גבולותיהן הכרונולוגיים של תקופות אלה , ספק רב אם יעלה הדבר בידינו . הניסיון מלמד שהחיים אינם סטטיים , אלא יש בהם רצף של תמורות והתפתחויות . אך תהליך ההתפתחות הוא הדרגתי בדרך כלל , ורבים השינויים שאיננו חשים בהם במהלך התפתחותם , אלא במבט לאחור . ואם הדברים נכונים בחיי היחיד , על אחת כמה וכמה בחיי הציבור . אמנם , לא חסרים אירועים דרמטיים שניתן להיאחז בהם בתור נקודות מפנה — מהפכות , מלחמות , גילויים ותגליות — אך במישורים רבים , ואולי דווקא באלה העמוקים והמשמעותיים ביותר , חסרים ציוני דרך בולטים מעין אלה , ואנו נאלצים לחפש את המאפיין והקובע , מתחת לפני השטח . הדברים נכונים אף לגבי תולדות היהודים והיהדות . מאז חורבן בית המקדש השני , לפני קרוב לאלפיים שנה , המעברים מתקופה לתקופה בחיי היהודים , במישור העולמי , היו הדרגתיים ומעודנים , במידה זו או אחרת . "העת החדשה" לא הוכרזה במועד כלשהו על ירי גורם פנימי או חיצוני , אף אם היו אנשים שראו עצמם כמבשריה ; ומסתבר שהוא הדין אף לגבי תקופות קדומות יותר . כאשר אנו באים להגדיר את תקופת הגאונים ולתחום את גבולותיה , עלינו לנסות קודם כל למקם אותה כחוליה ברצף ההיסטורי של תרבותנו ולעמוד על ייחודה ומאפייניה , בהשוואה למה שקדם לה ולמה שבא אחריה . הבדלים אלה מצויים במישורים שונים , אך נפתח בחלוקה המקובלת בתולדות הספרות הרבנית . מזווית ראייה זו , תקופת הגאונים חוצצת בין תקופת הסבוראים ובין תקופת ה"ראשונים . " קשה לקבוע במדויק את נקודת המעבר מתקופה לתקופה , בכל אחד מן הקצוות , אם כי מסיבות שונות . בנוגע למעבר בין סבוראים לגאונים , אף טיב השוני אינו גלוי לעין — לפי המקור העיקרי 1 שבידינו לתקופות אלה , האיגרת המפורסמת של רב שרירא גאון , אלה גם אלה עמדו בראש הישיבות המרכזיות של בבל , שנוסרו כבר בראשית תקופת 1 על מקור זה נרחיב את הדיבור להלן , עמ' . 51-50

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help