sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק ראשון חופש בחירה , ידיעת עתיד והשגחה מיום שעמד האדם על דעתו הוא יודע , שאין הוא יודע מה יהיה בעתיד . האדם עומד מול העתיד בתקוה ובחרדה , ומימים קדמונים הוא מחפש דרכים לדעת את אשר יהיה . בימי המקרא ידעו חכמי האומות את אירועי העתיד ואת "גורל" האדם על פי האסטרולוגיה , כלומר על פי תנועת הכוכבים או מעמדם בשעת הלידה . הנביאים ראו ב"ידיעה" זאת עבודת אלילים ואמרו "אל דרך הגויים אל תלמדו ומאותות השמים אל תחתו , כי יחתו הגויים מהמה , כי חקות העמים הבל הוא " ... ( ירמ' י : ב , ( "יעמדו נא ויושיעוך הוברי שמים החוזים בכוכבים מודיעים לחדשים מאשר יבואו עליך" ( ישעי מז : יג . ( בימי התלמוד קראו לחכמת החוזים בכוכבים " איצטגנינות" וראו בה חכמה ומדע ו"האמינו" במדע זה , כדרך שאנו מאמינים היום ברפואה . כשם שאומר היום הרופא "בעוד שבוע תבריא ממחלתו '' או חס ושלום "בעוד כששה שבועות ימות חולה זה , " כן אמרו אז האיצטגנינים על פי הכוכבים "ביום פלוני ימות איש פלוני , כך ראינו בכוכבים . " בני כל האומות - ובתוכם גם חז"ל - האמינו שמדע זה אומר אמת והיה זה חלק מתפיסת המציאות של אותם דורות . נקל להבין , שידיעה כזאת על עתיד האדם , שמקורה בחישובים טכניים של אסטרולוגיה , מעוררת שאלות דתיות מוסריות גדולות : מה משמעותם של קיום מצוות ומעשים טובים כשעתיד האדם קבוע ואף ידוע מראש . נעיין בסיפור הבא מתוך התלמוד הבבלי ( שבת קנו ע"ב : ( לר' עקיבא היתה בת , אמרו לו הכלדיים אותו היום שנכנסת לבית החופה מכיש אותה נחש והיא מתה היה דואג על הדבר הרבה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help