sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

בשבילו ( בשביל התוכן הזה , בשביל רובדי המציאות האלה ) מילים הולמות . המעמד הרם שהקצתה הרומנטיקה לאמן ולאמנות ( מוטיב אחד במהלכו העשיר של טיילור , ( מקורו בהכרה ששפת האמנות – וליתר דיוק שפות האמנות – עשויה להדהד בנפש ממדי מציאות נשגבים ומפעימים , שאינם יכולים להיגלות בשפת יומיום פרוזאית . הרגישות האמנותית , המגולמת בלשון האמנות ( המילולית או הפלסטית , ( מכוננת פרספקטיבה ייחודית על העולם , פרספקטיבה שמה שנגלה מתוכה אינו עשוי להיגלות מפרספקטיבות אחרות . השפה האמנותית אינה שפה פרטית שאיש מלבד האמן אינו יכול להבינה – וכוחה הפומבי יוכיח – אבל היא גם אינה שפה מוסכמת ומקובלת ( לפחות מלכתחילה , ( והיא טבועה בחותם של יצירתיות וחדשנות . יש בה בהכרח גם יסודות אישיים ואף אידיוסינקרטיים . יצירתיותו של אמן היא בעיני הרומנטיקנים ( ובמורשת הרומנטית שבמודרנה ) מודל ליצירתיותו של כל יחיד בהכוונת חייו . ערכיו , מקורות השראתו ומטרות חייו של האדם – כל אדם ואדם – לא יתגלו לו אם לא יפלס את דרכו המיוחדת אליהם . השתמעות חשובה מדברים אלו היא שעצם ערכיו , מקורות השראתו ומטרות חייו של אדם יתגוונו בגוונים יצירתיים ואידיוסינקרטיים . גם אם אקדיש את עצמי ואת חיי להושיע חלכאים ונדכאים – ערך קלאסי מוכר מקדמת דנא – יהיה עליי למצוא את דרכי המיוחדת לעשות זאת ; האידיאל הזה מתממש , מקבל ממשות וקונקרטיות , באופן ייחודי בחייה של האם תרזה , בחייו של רבי אריה לוין , ובחייו של כל יחיד ויחיד שיכוון את חייו לאורו . אופקים של משמעות ומקורות השראה נחוצים להכוונת חייו של אדם ולהענקת טעם להם גם בימינו , לא פחות מכפי שהיו נחוצים בעבר , והאידיאל המודרני של מימוש עצמי מניח אותם ונשען עליהם לא פחות משנשען עליהם האידיאל הקלאסי של מימוש אנושי . תורף הטיעון הביקורתי הצומח מעבודת השחזור של טיילור הוא האבחנה שאופקים של משמעות , מקורות של השראה , ערכים מדריכים , אינם יכולים להיות פרי הכרעה שרירותית שיוצרת אותם יש מאין . הכרעה

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help