sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

בידי שושלות ומשפחות מלוכה שהיו קשורות זו לזו בקשרי נישואין וכלל לא ראו את עצמן כנציגות של אומה כלשהי ; ובדרך כלל גם לא נתקיימה אחידות אתנית ותרבותית בתוך הממלכה . אף ההמונים לא תבעו זהות בין הקהילה התרבותית ליחידה הפוליטית ולא דרשו שהשליט יהיה שייך לקהילתם התרבותית . די היה להם שלא היה שליט עריץ , ואף זה בדרך כלל לא היה נתון לבחירתם ולהשפעתם . רק בתקופה המודרנית , המשיכו וטענו אותם חוקרים , עלה המושג ' אומה' או ' לאום' כישות פוליטית , ישות המתקיימת כביכול בנפרד מן המדינה , וזו אמורה להיות מימוש שלה או כלי עזר לביטוי אופייה המיוחד . זמנה של הופעת הלאומיות לפי אסכולה זו נע בדרך כלל בין שלהי המאה השמונה–עשרה והמהפכה הצרפתית , ובין ראשית המאה התשע–עשרה והריאקציה הלאומית בגרמניה לכיבושי נפוליאון . הצגת דברים זו , שקנתה לה שביתה בחקר הלאומיות , הוליכה לכך ששאלת המחקר העיקרית בתחום הפכה להיות , מהו הגורם המרכזי לכך שבעת החדשה החלו בני אדם לראות את עצמם חלק מ'לאום , ' לתבוע זכויות פוליטיות לעצמאות לאומית , ולראות ב'לאום' את בסיס הלגיטימיות של השלטון . תשובות מגוונות הוצעו לשאלה זו , ואלו ניסו לקשר את הופעת הלאומיות לשינויים רעיוניים , טכנולוגיים , כלכליים ותרבותיים שהתרחשו בתקופה המודרנית , תוך שהן מאמצות את ההנחה שה'אומה' היא מעשה יצירה מודרני — במקרה הטוב , וזיוף ומניפולציה — במקרה הפחות מוצלח . אסכולה זו , שבין מייצגיה הבולטים אפשר למנות את אלי כדורי , ארנסט גלנר , בנדיקט אנדרסון , ג'ון בריי ואריק הובסבאום , זכתה לתגובת נגד מצד חוקרים שסירבו לקבל את הדיכוטומיה החריפה שהעמידו הראשונים בין התקופה המודרנית לתקופות שקדמו לה . בולט בין חוקרים אלו אנתוני ד' סמית , שבספריו הרבים עמד על הזיקה הבולטת ועל הרציפות הברורה שבין הלאומיות המודרנית ובין הקבוצות האתניות שנתקיימו בימי הביניים ואף קודם לכן . כיצד , שואל סמית , ניתן לתאר את האומות המודרניות כיצירה של העת החדשה ולהתעלם מהעובדה שאותן קהילות עצמן התקיימו גם בתקופות קודמות , ונשאו במקרים רבים אותו שם ואותו מטען תרבותי וסימבולי ? סמית , שהוא

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help