sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פרק ראשון : בין סקססואליות כפרקטיקה תרבותית ספר זה מבקש לעקוב אחר כמה מגלגוליה המרתקים של תבנית סיפורית ייחודית , שמבוססת על יחסי גבר אישה כייצוג של מגע בין תרבותי , הן במסורת הסיפורית המקראית והן מעבר לה . את דפוס התשתית אפשר לזהות כבר במקרא : שלוש פעמים חוזר המספר המקראי על סיפור עלילה שבו מוסגרת אם האומה , שרה , ואחר כך גם רבקה , בידי אברהם ( ויצחק ) למלך זר ( ברא' י"ב ; כ ; ' כ"ו . ( אותה סיטואציה מתממשת , בשינויים מסוימים , במקומות נוספים במקרא : בפרשת יוסף ואשת פוטיפר ( ברא' ל"ט ) ובמגילת אסתר . בכל הסיפורים הללו אפשר לזהות עלילת תשתית משותפת , כמו גם מערכת קבועה של מוטיבים גזורים מראש : הגיבור העברי / ה נכנס לטריטוריה זרה ונתון לחסדי מארחיו ; מתוך מצוקות קיומיות הוא היא נקלעים למערכת יחסים ארוטית עם המארח הזר / ה , ורק סיוע אלוהי מחלץ אותו ( או אותה ) מן הסבך ; וריאציות שונות ואף מהופכות של הדפוס מתממשות בסיפורי שמשון ובמגילת רות , שבה אישה נוכריה היא הנכנסת לתוך הטריטוריה הזרה לה וקושרת את גורלה עם גבר עברי ( ראו : זקוביץ , . ( 1995 אותו דפוס סיפורי הולך ומתגלגל גם למדרשי חז"ל , המתייחסים אל סיפור התשתית המקראי וכותבים אותו , כביכול , מחדש . דפוס זה מופיע גם בספרות האפיגרפית הבתר מקראית ושב וחוזר ביצירות מן הספרות העברית המודרנית . השימוש ביחסי גבר אישה כדי לסמן "פריצת גבולות" ( לאומית , מעמדית , תרבותית ) הוא אוניברסלי . סיפורים רבים בספרות העולמית ניזונים מן המתח הנוצר בין גבר ואישה המצויים משני צידי המתרס ו אהבה בין גבירה למשרת , בין גבר שחור לאישה לבנה , בין חייל כובש לאישה המשתייכת לעם הנכבש ועוד . הסיפור החוזר שבו יתמקד הדיון מבקש , על פי גישתי , לעצב את המתח הדיאלקטי שבין יהדות לנוכריות באמצעות המטפורה של יחסי גבר אישה . לפעמים הגבר הוא עברי ( או יהודי ) והאישה היא נוכריה , כמו במקרה יוסף ואשת פוטיפר ( ברא' ל"ט ) ולפעמים משחק התפקידים מתהפך

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help