sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שהלוא הם בתי מדרש לשקרים , להחרים את הספרות הרבנית ולגרש את היהודים שאינם נאותים להמיר את דתם . עוד כיום אפשר לראות ליד הקתדראלה בוויטנברג חזירה של יהודים הפוגעת ביהודים במיוחד , שכן מעליה רשום השם המפורש . היהודים הגיבו על הרדיפות ועל הגירושים הממושכים בהגברת הציפייה למשיח במהרה . בין 1523 ל 1532 יוצגו כיסופים אלה על ידי דוד ראובני ושלמה מולכו . הראשון התחזה כאחיו של מלך עשרת השבטים , שכביכול שוכנים הרחק הרחק במדבר ח'יבר ; השני היה מאנוסי פורטוגל , פקיד ממלכתי ושמו דייגו פינס , אשר מל את עצמו בהשפעת דוד ראובני ואחרי שעיין בכתבים מיסטיים הכריז על עצמו כמשיח . שניהם יחד יצאו ב 1532 ממנטואה ( מנטובה ) אל רגנסבורג , מקום שם ישב קארל V במושב שריו ונכבדיו . ( Reichstag ) הם רצו לדבר על ליבו , שיצאו יחד למלחמה יהודית נוצרית נגד התורכים . במאה הי"ז היה שם משיח השקר שבתי צבי 1626 ) . ( 1677 לא זו בלבד שהוא שבה את ליבם של היהודים המסכנים הנרדפים באוקראינה , פגועי פרעות ת"ח ות"ט מידי חמלניצקי , אלא גם את לב יהודי אמסטרדאם הספרדים העשירים , שגם הם שגו בתקוות משיחיות בהשפעת חופש הדת ששרר בארצות השפלה . כאשר בשנת תכ"ו הכריז על עצמו שבתי צבי בפרהסיה כמשיח ראה אור באמסטרדאם סידור תפילה שבתאי . לפי תורתו של האר"י יתרום כל יהודי את חלקו במשימה המשיחית המכונה ל / יקל ;/ שבתי צבי נראה בעיני חסידיו כשיא ובסיום של תהליך התיקון , הוא תהליך הגאולה . רבים מהם אף לא חזרו בהם כאשר התאסלם שבתי צבי בשנת 1667 כדי להציל את חייו ושינה שמו למחמד אפנדי . הוא נפטר ב 1677 באלבניה , בה בשנה שמת במערב , בהולנד , יהודי אחר : ברוך שפינתה . אפשר לומר ששבתי צבי ושפינוזה הם אישים סימפטומאטיים . הראשון רצה להשיג את גאולת כלל היהודים באמצעותו של מעין חלוץ מיסטי לציונות , האחרון עזב את הרחוב היהודי כיחיד באמצעות הידבקותו להשכלה החילונית בת זמנו , כלומר באמצעותה של התבוללות . קבוצות של שבתאים המשיכו להתקיים , בייחוד במזרח אירופה . מארגנן ואלופן היה יעקב פרנק 1726 ) , ( 1791 שמוצאו מפודוליה אך עשה שנים רבות בממלכה העות'מאנית , ומשם גם השם פרנק , המשמש ציון ליהודים תורכיים ספרדיים . ולא זו בלבד שהתאסלם , אלא בסופו של דבר גם התנצר . הוא דגל במושג אלוהי קבלי טריניטארי , ובכך ציפה לתמיכת הנוצרים , והכריז על עצמו כהתגשמות הסופית והמחייבת האחרונה של נפש המשיח . חייו הסוערים באו לקצם ב 1791 באופנבאך ע"נ מיין , לאחר שהיה עצור מ 1760 עד 1773 במעצר בית במבצר צ'נסטוכוב , מפני שגם לאחר שנטבל

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help