sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מועצת העיר נירנברג . כרך זה נמצא כיום בספרייה הלאומית הבווארית במינכן . ( Cod . hebr . 212 ) ב 1434 החליטה אספת הכנםייה בבאזל שיש להרחיק ככל האפשר את שכונות המגורים של היהודים בערים מן הכנסייה המרכזית . בכך נוצרה התיאוריה של הגיטו , אשר מבחינת מעמדו החוקי אין בינו לבין "ערי היהודים" שקדמו לו ולא כלום . הגיטו הראשון בגרמניה קם ב 1462 בפרנקפורט ע"נ מיין ; לא זו בלבד שבכך נמנע מיהודי פרנקפורט גירושם אלא נתאפשר גם ליהודים אחרים , כגון מקרב יהודי נירנברג , להתיישב בפרנקפורט אחרי . 1499 בסוף המאה הט"ז הותרה ליהודים הישיבה רק בשתיים מערי גרמניה החשובות , בפרנקפורט ובוורמס ( וורמייזא . ( אולם גם יהודים אלה לא היו מוגנים מפני התקפות שיטנה ומאפליה . בפרנקפורט , למשל , הוצג על "מגדל הגשר" תיאור משפיל במיוחד של המוטיב "החזירה של היהודים" : ( Judensau ) יהודי יונק מפטמותיה של חזירה , יהודי אחר רוכב עליה ; השטן בעל קרניים , כקריקאטורה לפרצוף יהודי ועטור הטלאי היהודי , מאלץ יהודי שלישי לאכול מצואת החזירה . מעליהם שוכב אותו שמעון מטריאנט , שהעלילו על היהודים שעינו אותו עד מוות . המשווה לעיניו שתיאור כזה הותקן על משקוף של שער יכול לדמות בנפשו איזה עלבון חשו היהודים . ב 1678 הונצח תיאור זה בתחריט נחושת ופורסם בלוויית שיר לעג אנטי יהודי . גם במדינות ההאבסבורגיות אונה ליהודים אותו גורל . ב 1420 / 21 גורשו היהודים מהארצות שבמעלה העיר אנס ( Enns ) ובמורדה . במארס 1421 נשרפו על המוקד , בארדברג שעל יד וינה , יותר מ 200 יהודים עשירים מאותן הארצות . מאורע זה נכלל בכרוניקה של ד , ע 7 ל 0 של שדל . התואנה לכך היתה , כביכול , חילול לחם הקודש באנס , אך הסיבה האמיתית היתה , קרוב לוודאי , שההוסיטים היו קולטים את היהודים כיון שגורשו , ואלה היו מחזקים את מעמדם הכלכלי של הקולטים . ב 1496 פקד הגירוש גם היהודים בדוכסויות קרינטיה ( Kaernten ) ושטייארמארק , אף כי הקיסר מקסימיליאן 1 נתן דעתו לחזור וליישבם במדינות האבםבורגיות אחרות כדי להמשיך ולגבות מהם מסים וארנונות גם להבא . בקרנטן השתמש הפולמוס נגד היהודים גם במוטיב "הצלב החי , " ואילו '' חזירה של יהודים" מן המאה הט"ו שמורה מן העיירה נוישטט , ( Wiener Neustadt ) שהשתייכה באותם הימים לדוכסות שטייארמארק . "הצלב החי" בכנסיית תרל , ( Thoerl ) ציור קיר מ , 1485 / 89 מראה את יד ימינו של הצלוב מושטת מן הצלב ומתווה עטרה לכנסייה , ואילו היד השמאלית נוקבת בחרב את בית הכנסת , סמל היהדות . מאחורי "בית הכנסת" ניצבת חוה עם הנחש כסמל לכל החטאים . לא רחוק משם , בכנסיית "פטרוס הקדוש בחורש , " על יד שפיטאל ( Spittai ) ע"נ דראו

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help