sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

החוקתיות , ששררו הן בגרמניה והן באיטליה , לא דמו לאלה שבצרפת ובספרד . לא בגרמניה ולא באיטליה נמצא שלטון מרכזי , שיכול לגזור באורח חוקי על גירוש כולל של היהודים . הבה נתבונן במאה הט '' ו . היהודים בבאזל , בפרייבורג שבנפת ברייסגאו , בשטראסבורג , בפרנקפורט ע"נ מיין , בקלן , בנירנברג ובמקומות נוספים , בשנת מגפת הדבר - 1348 / 49 או שנרצחו או שגורשו מן הערים הללו . אולם כעבור זמן קצר יחסית הורשו לחזור אליהן , משום שעדיין היה ערך כלכלי לתרומתם הכספית . למען שגשוגן . ואף על פי שבמאה הט"ו הלכו יהודי גרמניה והתרוששו , עדיין מצויים היו די יהודים אמידים ואף עשירים - ודווקא הם היו מודעים במיוחד ליהדותם עקב הרדיפות והגזרות ,- אשר יכלו להעסיק את גדולי סופרי סת"ם ונכבדי המאיירים של המאה הט"ו . במשך המאה הט"ו ועוד בתחילת המאה הט"ז הגיעו הדברים עד כדי גירושים , אשר שמו קץ לזכות הישיבה החוקית של יהודים בערים אלו : באזל ; 1397 פרייבורג בנפת ברייסגאו ; 1424 קלן ; 1424 אוגסבורג 1438 1440 ועוד . חלק מאותם יהודים יכלו להתיישב בריחוק מה מן הערים שגרו בהן קודם . למשל , ההגמון של קלן קלט את מגורשיה בדויץ , ( Deutz ) בבון ובצונז . ( Zons ) ואילו יהודים אחרים מגורשי ערים גרמניות העדיפו את הדרך לצפון איטליה , לאזור שמזה זמן רב קיימו עימו קשרי סחר . גורל דומה מונה גם ליהודים מערים אחרות בנוסף על ארבע הערים הנ"ל . ביום 21 בפברואר 1519 יצאה גזרה שעל היהודים לעזוב את רגנסבורג תוך שבוע . מיד למחרת , ב 22 בפברואר , כבר התחילו הורסים את בית הכנסת של רגנסבורג ; אלברכט אלטדורפר השאיר בידינו תחריט יקר ערך של בית כנסת זה . על יהודי נירנברג באה הפורענות בשנת . 1499 אמנם גם מתוכם נזדמן לאחדים להתיישב בקירבת מקום או בסביבה הקרובה , היינו בפירת ובנוישטאדט ע"נ אייש , ( Aisch ) ואפשר אפוא להסיק מכך שניתן להם גם להבא להמשיך בקשריהם העסקיים . יש להניח שהאווירה האנטי יהודית בנירנברג לובתה גם על ידי הופעת nra « n n של העולם ( Weitchronik ) מאת שדל ( Schedel ) בשנת , 1493 על איוריה האנטי יהודיים , ובה סיפור שמעון מטריאנט , שנאמר עליו שב 1475 היה קרבן לפולחךהיהודים . חוסר האמת הענייני שבעלילת הדם אושר , לאחר עיון מחודש בתיקי המשפט , על ידי ועדת המנהגים ( Ritenkongregation ) ברומא מכוח הפסיקה מן ה 28 באוקטובר . 1965 למרות הגירוש הותר ליהודים להיכנס לנירנברג בשעות היום תמורת מס חסות . בנוסף לכך היתה מועצת העיר נירנברג פתוחה לחריגות . ב 4 ביולי 1468 ניתן היתר ישיבה מוגבל למאיר יפה מאולם , ( Ulm ) שהיה כורך נודד , סופר םת"ם וצייר , כדי לכרוך תנ"כ עברי בשביל

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help