sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

המסגרת ההיסטורית יהדות אירופה משלהי המאה הט"ו עד שלהי המאה הי"ח כל המתעניין באמנות היהודית לדורותיה לא יוכל להבין אותה מחוץ למסגרתה ההיסטורית . הספר המונח לפני הקורא מוקדש לתקופה שלאחר גירוש ספרד ומסתיים בתקופת הסובלנות שבמרכז אירופה , שאת זרמיה הראשונים אפשר להכיר כבר באיורי כתבי היד מהמאה הי"ח . מבוא זה בא לתאר בדרך תמציתית את הרקע ההיסטורי של חיי היהודים באירופה בתקופה זו . שנת 1492 לא היתה ליהדות סימן לסופם של ימי הביניים . גירוש ספרד הקנה ליהדות נסיון של חוסר בטחון , של אי ודאות באשר לזכויותיה החוקיות בעולם הנוצרי , נסיון בהיקף שטרם ידעה כמותו . התוצאות הטראומאטיות של מאורע זה נתגלו בשורה של תנועות משיחיות מאז המאה הט"ז , שבצדק אפשר לציינן כמקדימות את הציונות . רק עם ראשית הנאורות התחיל סוף ימי הביניים של היהודים - עם פועלו של משה מנדלסזון בברלין במחצית השנייה של המאה הי"ח , עם השוואת מעמד היהודים עם זה של שאר האזרחים הודות למהפכה הצרפתית , עם הכרזת הסובלנות ( patent Toleranz- ) של הקיסר יוסף 11 מיום שניים בינואר 1782 ופקודת האמנסיפאציה ( Emanzi pationsedikt ) הפרוסית מן ה 11 במארס . 1812 את כל המגמות הללו איפיין רעיון התועלתנות שבנאורות . אין ניסוח בהיר ליחס זה אל היהודים מניסוחו של הציר קלרמונט טונר ( Clermont-Tonnerre ) בדבריו באספה הלאומית הצרפתית בשנת . comme nation , il faut tout leur accorder comme individues " "II faut tout refuser au Juifs : i 789 גירסתו של יועץ חצר אוסטרי בשנת 1818 היתה , שמן הדין "לבטל את הנזק של כלל היהדות אך לעודד את תועלתם של היהודים כיחידים . " האמנות היהודית מוכיחה בעליל שנציגי מדיניות זו כלפי היהודים השיגו את מטרתם . הרי עד סוף המאה הי"ח לא עסקה האמנות היהודית אלא בנושאים דתיים , ואילו מאז המאה הי"ט נודעו ציירים יהודים , שהעדיפו מוטיבים חילוניים או , לכל היותר , היו בעלי זיקה רגשית לנושאים יהודיים , כגון איזידור קאופמן בציירו יהודים גליצאים . בגרמניה או באיטליה לא הגיעו מעולם עד כדי גירוש כה מקיף כבספרד , אשר היתה לקתולית אחרי ינואר , 1492 הוא מועד כיבוש גרנאדה , שהיתה העמדה המוסלמית האחרונה בחצי האי האיברי . הנסיבות השלטוניות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help