sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

עם שאלות חייהם הבוערות ומחפשים מענה לשאלות אלה בטקסט , תוך פרשנות יצירתית המגשרת על מאות שנים של פער בין הטקסט לזמנם ומתוך תקווה שלימוד התורה ישפיע על עיצוב אורחות חייהם . לומדים אלה באים מתחומים שונים : רובם משכילים אך לאו דווקא בתורה . מגוון תחומי הידע והעיסוק של הלומדים משפיע על עושר הפרשנות בחזונו של רוזנצוויג , בפרשנותו של לוינס המושפעת ומשפיעה על הפילוסופיה שלו ובבתי המדרש הפלורליסטיים . התנועה הזו מן החוץ לפנים וחזרה החוצה משפיעה גם על הפרספקטיבה של הלומדים המביאים איתם ערכים אוניברסליים ללימוד , ומוצאים חיזוק לערכים אלה בטקסטים הנלמדים . אין כוונת הלימוד בבית המדרש לנתק את הלומדים מן העולם האחר שלהם אלא להתווסף אליו , להפרות אותו ולהבנות ממנו . לכן בתי המדרש בנויים כך שהלימוד בהם הוא חלקי ולא תובע התמסרות מוחלטת . בלימוד תורה מסוג זה הגישה אל הטקסט היא אורגנית , וםינכרונית , כלומר שכל חלק או רובד בטקסט עשויים להיות רלוונטיים לכל חלק אחר ולכל שאלה הנשאלת וכל תחומי החיים רלוונטיים ללימוד התורה . אין עניין בהכנסת הטקסט להקשרו המקורי בזמן ובמקום אלא אדרבה , שאלה בדבר משמעותו האפשרית כאן ועכשיו , ללומד הספציפי המוטרד משאלה מסוימת . תופעת בתי המדרש הפלורליסטיים בארץ ושיטות הלימוד שלהם טרם נדונו בצורה משמעותית במחקר . אני סבורה שדרך עיון מעמיק בשיטת הפרשנות של לוינס אפשר ללמוד לא מעט גם על בתי מדרש אלה בגלל נקודות הדמיון האמורות . יותר מכך , יש ללוינס מה להציע לבתי מדרש אלה ברמת המתודה וגם ברמת התכנים . אשתדל לחזק טיעונים אלה לאורך דפי הספר . רוב מה שנכתב על השיעורים התלמודיים של לוינס מתמקד בהיבטים ראו : טובה אילן , "בתי מדרש פלורליסטיים כשיח זהות , " אברהם שפירא ( עורך , ( מעניה . הלב , עמ' ; 200-190 יורם ורטה ( עורף לימה הלימוד : ביז ; המדרש , המדרשה באורנים ; רות קלררון , "על תלמוד תורה , " אלפ"ם , 1999 , 18 עמ' . 161-166

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help