sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לוינס , למלחמת העולם השניה ולשואה . אנו במדינת ישראל חיים במציאות שיש בה כאמור חידוש חסר תקדים ביהדות , ויחד עם הצדדים היפים שבמציאות זו , אנו מתמודדים עם אתגרים שהם בקנה מידה של משבר . בתי המדרש הפלורליסטיים קמו בתגובה למשבר זהות ותרבות עמוק . המשותף לשלוש דוגמאות אלה של תלמוד תורה הוא שנקודת המוצא שלהם היא ממקום שאינו מחובר למסורת ולרצף של תלמוד התורה . הם צמחו במנותק מעולם הישיבות . רוזנצוויג גדל במשפחה מתבוללת והחל ללמוד תורה כאדם בוגר . הקמת בית המדרש היא מענה לצורך של יהודים משכילים ומתבוללים להתחבר אל זהותם היהודית בדרך של לימוד תורה . בהיותם משכילים אך לא בתורה , יש לפתח עבורם תלמוד תורה מסוג חדש שאת עקרונותיו פורש רוזנצוויג בנאום הפתיחה לבית המדרש החופשי . לוינס אמנם קיבל חינוך יסודי יהודי אך החל ללמוד תלמוד כאדם בוגר לאחר מלחמת העולם השניה . הוא מעולם לא למד בישיבה . בפרשנותו התלמודית הוא פונה לקהל שחלק ניכר ממנו חסר השכלה יהודית כלשהי וגם הוא מצוי במשבר זהות לאחר השואה . בבתי המדרש הפלורליסטים בארץ המצב קצת יותר מורכב : מקימי בתי מדרש אלה , בדומה לרוזנצוויג ולוינס הגיעו אל תלמוד התורה כתוצאה ממשבר זהות ומתוך הבנה שכדי להתחבר אל הזהות היהודית יש ללמוד תלמוד . לבתי מדרש אלה נכנסו נשים דתיות וחילוניות שלימוד התלמוד נמנע מהן עד להקמת בתי מדרש אלה כמעט לחלוטין ( לימוד התלמוד במוסדות ממלכתיים דתיים לבנות החל בתקופה המקבילה פחות או יותר להקמת בתי המדרש הראשונים - שלהי שנות השמונים של המאה הקודמת . נשים ספורות למדו תלמוד באקדמיה עד אז . ( בוגרי הישיבות שהצטרפו לבתי מדרש אלה עשו זאת לעיתים קרובות כתוצאה מאי נחת מלימוד התורה שהורגלו בו או מתוך רצון לפגוש את תלמוד התורה האחר הנעשה בבתי מדרש אלה . נקודת המוצא הזו אפשרה ומאפשרת חופש פרשני גדול והיא מובילה לדמיון במטרות הלימוד ובשיטות הנוצרות למימוש מטרות אלה . כך כתב רוזנצוויג : "לימוד זה שוב אינו יוצא מן התורה אל החיים , אלא אדרבה , מן החיים , מן העולם אשר לא ידע את המצווה או "משים עצמו כאילו לא ידע" את המצווה בחזרה אל התורה . " הלומדים ניגשים אל הלימוד 5 שם עמ' . 190

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help