sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

חסר תקדים בהיסטוריה היהודית . מעולם לא שלטו היהודים כרוב על מיעוטים לא יהודים ומתוך הכרזה על שוויון זכויות . מציאות חדשה זו יוצרת כורח והזדמנות לחשיבה חדשה , ליצירת אופני יהודיות אחרים וחדשים . וכשם שאחרי חורבן בית המקדש השני היה דרוש מדרש חדש שיתרגם את המסורת היהודית לעידן שלאחר המקדש , יש ליצור היום את המדרש , או ליתר דיוק - המדרשים , שיתרגמו את המסורת היהודית לעידן שבו המציאות השתנתה לבלי הכר . יש לעצב את היהדות מחדש , כך שתתאים עצמה למציאות זו . הפרשנות התלמודית של לוינס מציעה אפשרות של יהדות הומניסטית , מחוברת לשורשיה ומעורה בתרבות המערבית , גם אם מעמדה ביקורתית . זוהי אופציה חשובה במגוון הקולות הקיימים היום במדינת ישראל ובעולם היהודי בכלל . זהו מדרש חדש מן הסוג הדרוש לנו היום , לימוד תורה מחובר לשאלות החיים הבוערות ביותר , המציע תשובות רבות משמעות . המדרש נוצר ככלי להתמודדות עם מציאות משברית . אובדן המרכז הדתי רוחני בחורבן בית המקדש הצריך שינוי גדול בתרבות היהודית . חז"ל יצרו את היהדות שלאחר החורבן באמצעות תלמוד תורה יצירתי , עיצוב חדש של אופני פולחן ודת מתוך שיחה עם הטקסטים שעיצבו את כל מה שקדם להם . באמצעות מדרש יצרו למשל את תפילת הקבע כתחליף לקורבן התמיד ואת התשובה כתחליף לסדר העבודה בבית המקדש ביום הכיפורים . כמו כן , ובתגובה לשינויים סוציולוגיים וכלכליים יצרו את הצדקה כתחליף למתנות העניים . האחיזה בטקסט הקדוש עם חופש פרשני כמעט מוחלט , אפשרו זאת . המדרש אפשר זאת . אין כוונתי לסקור כאן את כל תולדות התרבות היהודית אך מדרשו של לוינס , בדומה לתלמוד התורה בבית המדרש החופשי של רוזנצוויג , ובדומה לתלמוד התורה בבתי המדרש הפלורליסטיים היום בארץ , גם הם תגובות למציאות משברית . רוזנצוויג מגיב למלחמת העולם הראשונה , ראו למשל אליעזר שביד , "יהודים בישראל ובעולם : זהויות מתרחקות" בספר מיה ליבוביץ / אריאל יואל דוד , ומוטי ענברי ( עורכים , ( מיה ! יד'לדי בימי ? - ! : רבישיח בשאלת ה 1 הות היהרריח , עמ' . 126-114 ראו : פרנץ רוזנצוויג , "תלמוד תורה - נוסח חדש , טיוטה של נאום פתיחה לבית המדרש היהודי החופשי , " נד / דיים , עמ' . 192-188

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help