sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

זו מזו . ייתכן שהקושי הזה עומד ביסוד מיעוט הכתיבה על השיעורים התלמודיים של לוינס , כתיבה שחלק ניכר ממנה הוא בעברית ורובה נכתבת על ידי חוקרים יהודים . ובכל זאת , אני סבורה שיש סיבה להתעקש ולעסוק היום בפרשנות תלמודית זו , שנוצרה בהקשר ספציפי של יהדות צרפת במחצית השנייה של המאה העשרים . הנחתה הבסיסית שהתלמוד הוא טקסט שיש לו משמעות לכל אדם בכל זמן , הופכת אותה לבסיס יעיל לדיון בשאלות קיום רבות המעסיקות גם אנשים בישראל של ראשית המאה העשרים ואחת . עוד לא התגברנו על טראומת השואה , גם אנחנו עסוקים בשאלות זהות עקרוניות , מתמודדים עם שאלות של התבוללות מול ייחוד , שואלים על משמעות קיומה של מדינת ישראל , עסוקים ביחסים שבין דת ומוסר , דת ופוליטיקה , דת ומדע . יהודים רבים היום אינם מגדירים את עצמם כאנשים דתיים ואינם מחויבים לשום סוג של הלכה , אבל מגדירים את עצמם כיהודים . אם בעבר הייתה הדת חלק הכרחי ומובן מאליו בהגדרת זהותו של אדם בכלל , ושל יהודי בפרט , אין זה כך היום . קיומה של מדינת ישראל - שחלק ניכר מיהודי העולם חיים בה במדינה ריבונית , דמוקרטית , המצהירה על שוויון זכויות לכל אזרחיה ללא הבדל דת גזע ומין - גם הוא חידוש חשוב לציין שאין כאן טענה מובלעת כאילו כתיבתו הפילוסופית של לוינס היא פילוסופיה יהודית . לוינס לא הגדיר עצמו כפילוסוף יהודי ומרבית כתיבתו , אינה עוסקת במחשבת ישראל . יחד עם זאת , הרבה מן התכנים של כתיבתו הפילוסופית אכן משוקעים בפרשנות התלמודית , והגותו הפילוסופית שואבת השראה ממקורות יהודיים . על היחס המורכב בין שני חלקי יצירתו נכתב רבות . אני סבורה , כמו רוב החוקרים שעוסקים גם בשיעוריו התלמודיים , דוגמת קטרין שלייה , דניאל אפשטיין וסיימון קריצ'לי שזוהי יצירה אחת , אף כי , כאמור , ניתן להבחין בחלקיה השונים . על ההפריה ההדדית בין הפילוסופיה והפרשנות התלמודית של לוינס , ראו Bemasconi Robert ( ed . ) The Cambridge Companion to Levinas , , p . 100-118 . Chalier Catherine ! "Levinas and the Talmud " , Critchley Simon and ריצ'רד כהן , יעקב מסקין , ואנט ארונוביץ' שכותבים באנגלית ; קטרין שלייה , דוד בנון , ושמואל טריגנו שכותבים בצרפתית ; זאב לוי , אפרים מאיר , דניאל אפשטיין , חנוך בן פזי , שמואל ויגודה ואני בעברית .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help