sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא עמנואל לוינס , מגדולי הפילוסופים של המאה העשרים , הרבה לעסוק גם בהגות יהודית ופרשנות תלמודית . הסגנון ודרך הכתיבה של שיעוריו התלמודיים עוררו את תשומת לבי ואת סקרנותי למן הרגע שבו התוודעתי אליהם . כאדם האוהב , לומד ומלמד תלמוד , נראתה לי פרשנות זו נועזת ומרתקת בתכניה , יצירתית ומקורית בשיטותיה . לוינס כתב הרבה על לימוד תורה ; על הערך שלו כפרקטיקה שיש לעסוק בה , על המשמעויות הערכיות והדתיות שלו , על מקומו בעיצוב וחידוש היהדות בעתות משבר , דוגמת התקופה שלאחר השואה . הוא הדגיש בכתיבתו את הפנייה האוניברסלית של התורה , את הערכים הכלל אנושיים שהיא מלמדת , ואת חובתם של היהודים לתרגמם לשפה המובנת לכול , לקדמם בעולם . השיעורים התלמודיים שלו הם בראש ובראשונה לימוד תורה , יישום הלכה למעשה של הערך הזה . לימוד זה נעשה בשיטה שיש לה קשרים עם המסורת היהודית של לימוד תורה , ובכתיבתו מרבה לוינס להקנות לעקרונות הלימוד משמעות החורגת מעבר לצורתם . ריבוי ההערות המתודיות שלו מעיד על כך כי לא רק שהיה מודע לחלוטין לעקרונות המנחים אותו בלימוד , אלא שהחשיב את המתודה כנושא בעל קשר הדוק לתכנים , כעניין שיש לענות בו . ספר זה עוסק בבירור שיטתו הפרשנית של עמנואל לוינס ובקשר שבינה ובין התכנים הנמסרים בה . פרשנותו של לוינס לתלמוד היא בעלת תוכן פילוסופי וקשורה לכתיבתו הפילוסופית . היא שואלת את הטקסט שאלות פילוסופיות ומתמקדת בפן הזה של כל פרט הנלמד בטקסט , בין אם הוא הלכה , סיפור , שושלת קבלה של מימרא או ציטוט של פסוק . לימוד של פרשנות זו דורש אפוא היכרות עם הפילוסופיה של לוינס . הקושי שרבים חווים בלימוד השיעורים התלמודיים של לוינס נובע בחלקו מן המפגש הנוצר בהם בין שתי תרבויות , בין שתי שפות , בין שתי צורות ביטוי שונות , בין פילוסופיה לתלמוד . זוהי כתיבה בין תחומית במובהק והיא תובעת בקיאות והתמצאות בשתי דיסציפלינות שונות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help